Kolhydrater

Här har ni en bra sida där det står hur mycket kolhydrater maten innehåller.

http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista/tabid/146/show/M/Default.aspx

Så här står det på lchf.se

Kött, fisk, fågel och ägg innehåller försumbara mängder kolhydrater. Men för övrig mat kan den här listan vara intressant. Ju lägre kolhydratinnehåll, desto bättre för en LCHF:are. Det finns olika modeller för att hålla nere på kolhydratintaget. En del äter bara sådant som innehåller max 5 gram kolhydrater per 100 gram. Andra räknar gram och försöker t.ex. hålla sig under 20 gram per dag. Sedan finns det de som helt enkelt aktar sig för kolhydrater i största allmänhet och försöker äta så mycket fett som de vill. Det är helt upp till dig vilken modell du vill köra.

Fick en kommentar om att ”Grillad majskolv hör knappast hemma i LCHF-kosten”.

Jag äter inte majs dagligen och inte i början. När jag väl fick igång viktnedgången så provade jag mig fram till hur mycket kolhydrater jag kan äta. Jag går inte upp i vikt av att äta tex majs eller morötter ibland. Det är det som man gör varje dag som man ser resultat av. Till tacos har jag alltid majs i. Det funkar för mig och min familj.

Kommentera

