Är det fritt fram att fuska nu när det är semester?

Lchf och fusk ?  Hur funkar det ?  Alla gör ju vad dem vill! det är du själv som bestämmer vad du vill stoppa i dig.

Vad fuskar jag med?

Under det året som jag har ätit Lchf kost så har jag fuskat i början av året. Det var när det var semledagen då var jag fruktansvärt sugen på en god semla. Då hade det bara gått några veckor in i mitt nya sockerfria liv och det väckte  sockermonstret i mig. Jag ville bara ha mera. Då åt jag en pizza för jag tänkte att, har jag fuskat så kan jag fuska mera. Det fortsatte även dagen efter med detta sug och jag sa till gubben min, att nu skiter vi i den här kosten för den funkar inte för mig. Allt blev nattsvart. Jag tyckte att vi kunde prova GI istället. Men som tur var höll min man fast vid att vi skulle äta Lchf. När sockersuget försvann så var jag jätte glad att vi fortsatte.

Nu vågar jag inte äta någon ”kolhydratsbomb” för jag vet inte  hur jag reagerar. Jag vill inte vara ett sockermonster. Men min man kan ta sig en macka eller tårta på kalas, godis ibland. Han fixar det. Han har gått ner i vikt ändå -19 kg på 28 veckor. Men han är inte sockerberoende som jag. Han kan ta en,  sen är det bra.

Så därför lyssnar jag på min kropp, jag har lärt mig hur den fungerar. Jag kan äta frukt ibland eller rotsaker eller något annat utan att jag får en sockerkick. Men jag är väldigt aktsam för socker. Så därför tar jag aldrig en bulle till kaffet, för jag vet att en bulle räcker inte för mig. Då väcker jag bara det sovande monstret i mig och den vill jag inte mata med socker. För den förstör mitt liv.

3 thoughts on “Är det fritt fram att fuska nu när det är semester?

  1. … jag tycker man kan ta sig en mjukglass… det triggar inte mig, eller jag har nog inget sockersug heller, och aldrig haft, därimot om jag äter något helt annat, så som en kaka eller tårtbit..så får jag skitont i huvudet och i magen, blir förgiftad direkt och måste sova 🙂
    Så det där har jag lagt ner. Jag väljer frukt med grädde ist om jag nu måste ha något.. jag trodde jag skulle sakna bröd mest.. men jag är nöjd med mina finncrisps.. jag vet inte..jag är helt hjärntvättad redan =)

  2. Hur hårt går din man på lchf? Jag har börjat med det och vill gärna att min sambo ska försöka. Men han är en sådan som kan fuska ibland. Tänkte om det kommer gå åt skogen för honom då?

    • I början körde vi hårt, väldigt strikta. Sen när min man hade gått ner -10 kg så gottade han till sig med godis. Han kan äta bröd och någon godsak ibland. Men det är det man gör varje dag som räknas. Om han äter det varje dag så går han upp i vikt så han får ju ha lite koll. Men alla är olika man får prova sig fram. Jag kan inte göra som min man,då får jag ett sockersug som jag inte vill ha. Jag mår bra av att hålla mig strikt i kosten, det funkar bäst för mig.

Kommentarer inaktiverade.