Nu har jag köpt Jojoba olja och ricinolja till OCM -Oil Cleansing Method

Jag kommer att blogga om resultaten för den som vill veta vad jag tyckte. Skall göra första gången ikväll tänkte jag.

Jojoba oljan köpte jag på Life hälsokost kostade 85 kr

Ricinolja på apoteket 42 kr ( dem hade inte det framme så jag fick fråga efter det )

En tom flaska på apoteket 12 kr. Som jag skall göra min rengörings blandning i . Blandning står nedan jag köpte jojoba olja för att den skall vara bättre när man har en blandhy som jag har. Så jag skall blanda 20%ricinolja 80% Jojobaolja. Detta skall jag rengöra mig med i gång/vecka.

(kopierat frånhttp://jenny.eklof.nu/2010/01/10/ocm-is-the-shit/)

Du behöver:
Ricinolja, solrosolja (funkar med olivolja också)
En ren, mjuk handduk/tvättlapp

Blanda ricinolja med solrosolja. Hur mycket du ska ta av varje beror på din hudtyp, exempelvis (från OCM-sidan):
Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% solros
Balanserad hud: 20% ricin, 80% solros
Torr hud: 10% ricin, 90% solros

Blanda i något lämpligt, jag använder en vanlig mugg, det räcker med lite på botten bara. Häll upp lite i handen, ungefär som en femkrona och låt den värmas mellan dina händer genom att gnugga dem mot varandra. Sprid ut oljan över ansiktet.
Massera in oljan över ansiktet med långsamma rörelser, massera in oljan djupt i porerna. Ta din tid och fokusera på problemområdena. Samtidigt som du masserar, passa på att stressa ner och slappna av. Sitt ner, andas djupt och lugnt och låt oljan verka.

När du är nöjd, ta handduken/tvättlappen och blöt ner den med riktigt hett vatten. Inte så att du bränner dig, men det ska vara varmt nog (ånga) för att öppna porerna. Håll handduken över ansiktet och håll kvar tills den blivit sval. Torka försiktigt bort resterna av oljan med handduken och skölj den sedan åter i hett, rinnande vatten och upprepa proceduren två till tre gånger till. Skrubba inte ansiktet, oljan försvinner ändå!

2 thoughts on “Nu har jag köpt Jojoba olja och ricinolja till OCM -Oil Cleansing Method

  1. Hej Gottelisa..
    Måste bara säga vad du är duktig på att uppdatera din blogg med roliga/intressanta saker..
    Jag har följt dig i kanske 1 månads tid..
    Jag och min man käkar oxå Lchf sedan ett år tillbaka..Våra barn äter fortfarande spannmål men inget godis längre..Men med fullfeta produkter har det gjort resultat på dem oxå..
    Tack än en gång och fortsätt skriva så fingrarna blöder..
    Jag läser ALLT..
    Kram Linda från Mariestad

Kommentera

