På jakt efter mat

Jag och min dotter var på matjakt. Hon ville prova Low Carb pasta från Carbzone och hon läste att dem hade på Ica Maxi Allum.Här är en bild därifrån.

Då åkte vi till Ica Kvantum Munkebäck,där var  det lika tomt på hyllorna.

Low carb brödet ”Ny start” fanns det ett bröd kvar. Jag fråga en herre som arbetade vid brödet om när dem får leveranser från CarbZone. Han berättade att det var en herre som hade köpt 16 limpor av deras bröd. Tur att det låg en limpa kvar till oss 🙂 det var brödet ny start. Jag tror att Carbzone kommer att göra bra affärer på oss Low carb fans. Dem hade deras choklad som vi köpte och dem var jätte goda. vi köpte två olika.

4 thoughts on “På jakt efter mat

  1. Personligen skulle jag undvika bröd från Carbzone eftersom det bara innehåller: vatten, vetegluten, vetemjöl, linfrö, kruskakli, vegetabilisk olja av raps, solrosfrö, betfiber, blåbär, jäst och salt. Alltså i tur och ordning:

    1. Gluten som är mycket irriterande för mage och tarmar hos väldigt många och inte tillför något du behöver. Här ger det däremot degen mera elasticitet så att brödet kan bli fluffigare.

    2. Vetemjöl är också irriterande för många magar och kan ge uppsvälldhet, sura uppstötningar och gasbildning. Det här brödet är alltså inte fritt från vetemjöl, utan det är dessutom ingrediens nummer två.

    3. Linfrö – enligt mig en överskattad källa till omega-3 eftersom människokroppen inte alls är bra på att ta upp omega-3 från vegetabilier. Dessutom innehåller linfrö cyanväte, det mesta försvinner visserligen vid upphettning, men jag ser ingen anledning till att äta dessa.

    4. Kruskakli är gjort av vetekornets skalskikt och ger enligt min erfarenhet inget annat än något som river och irriterar tarmväggarna. Skalen hos säd är för övrigt de delar där koncentrationen ofta är högst när det gäller rester av bekämpningsmedel. Läste nyligen en undersökning om att kli och fullkornsprodukter av råg minskar inulinutsöndringen och därmed sannolikt risken för diabetes typ II och risken för att dö i prostatacancer. Men det var vid jämförelse med motsvarande produkter av vete. Den som äter lchf, får så klart den överlägset allra lägsta inulinutsöndringen och då därmed risken för diabetes typ II och risken för att dö i prostatacancer. http://www.fettdieten.se/content/minskad-insulinuts%C3%B6ndring-bromsar-cancertum%C3%B6rers-tillv%C3%A4xt

    5. Vegetabilisk olja av raps. Tillför heller inget annat än sådant som din kropp inte behöver. Vanlig rapsolja är framställd med hjälp av extraktionsämnen som bensen och annat otrevligt. Dessutom sker det under hög värme så att alla eventuella näringsämnen ändå förstörs. Skulle den ändå vara kallpressad, vilket den säkert inte är, är det fortfarande vegetabilisk omega-3, som vi därmed egentligen inte kan tillgodogöra oss.

    6. Solrosfrö. Fåglarna tycker säkert om dem, men de är också fulla av omega-6, som nästan alla i Sverige redan har för mycket av. Ett överskott av omega-6 kan orsaka infektioner i kroppen och ännu värre, hjärt- och kärlsjukdomar.

    7. Betfiber, ännu en restprodukt likt kruskakli, som i marknadsföring framställs som något nyttigt. Betfiber är gjort av sockerbetor och innehåller heller inget annat än som jag ser det, tarmirriterande fibrer.

    8. Blåbär är nyttigt, men ät hellre någon näve färska istället när du plockar svamp nästa gång. Den minimala mängd som brödet innehåller uträttar knappast något mirakel, särskilt i den här klumpen.

    9. Jäst, ja pyttelite B-vitamin, men också en massa jästsvampar som vår kropp egentligen inte behöver och enligt min erfarenhet mår bäst av utan. Varför skulle det annars vara dåligt med svamp i underlivet, mellan tårna och på naglarna?

    10. Salt, är livsviktigt, men du får med största sannolikhet ändå i dig tillräckligt, utan att du behöver äta det här.

    Alltså undvik det här brödet. Men om alternativet är vanligt rostbröd, är det förmodligen ett bättre val. Men inte om du är känslig mot gluten och inte om du vill gå ner i vikt och nå en optimal hälsa.

    Hasselnötsbrödet, nybakt med mycket smör, ost och en skiva paprika, är ett mycket godare och nyttigare val.
    http://www.fettdieten.se/content/toksnabbt-hasseln%C3%B6tsbr%C3%B6d

    Dessutom går det betydligt fortare att göra än något annat bröd och mättar garanterat jättebra!

    Ha en riktigt trevlig kväll!
    Gustaf Segerström

    • Tack för informationen. Mycket att tänka på och jag håller med om att det inte är bra för magen. Jag själv äter inte det här brödet, jag har provat att rosta det en gång. Helt ok om man nu vill ha bröd och det vill vi i min familj ha ibland. Men det är bättre än vanligt bröd om man bara kollar på kolhydrater. Ha det bra hälsningar Gottelisa

  2. Har du läst testet på ”lowcarb”-pastan som Kostdoktorn gjort? (http://www.kostdoktorn.se/dreamfields-bluffpasta-testet) Nu verkar det ju visserligen inte vara exakt den sorten ni var på jakt efter, men kanske är det läge att läsa innehållsförteckningen en extra gång…
    Själv har jag ersatt spaghettin med vitkålsspaghetti, funkar riktigt bra tycker jag.
    Men utan tvekan kan vi väl konstatera att vi LCHF:are verkar öka till antalet, och det fort! 🙂

    • Jo jag har läst om den pastan. Men min dotter som har varit supersrikt i 8 månader vill prova pastan från CarbZone så tyckte jag det var helt ok. Vi skall prova när vi hittar det eftersom det innehåller mindre kolhydrater än vanlig pasta.Ha det bra hälsningar Gottelisa

Kommentarer inaktiverade.