I Metro idag – Kolhydraterna slår tillbaka

Kolhydraterna slår  tillbaka läser jag i Göteborgs Metron idag

http://www.metro.se/halsa/kolhydraterna-slar-tillbaka/EVHkhu!Pa7U4VvhqWRto/

Enligt kolhydratälskardieten,The Carb Lover Diet,  ska du inte vara rädd för att äta grönsaker, fullkornspasta, råris, potatis eller till och med bröd. De kan faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt och behålla den långsiktigt sett.
– Enligt kolhydratälskardieten ska man öka sitt intag av kolhydrater men det beror ju på hur man äter idag, de rekommenderar att en fjärdedel på tallriken ska bestå av kolhydrater så det kan ju lika gärna innebära att man drar ner på sitt intag, säger Sofia Antonsson, leg dietist på Dietistsa.

Hon säger att denna diet i mångt och mycket påminner om den gamla hederliga tallriksmodellen.
– En stor fördel med denna diet är att man äter frukt och grönt, dels för kostfibrernas skull men även för alla vitaminer och mineraler. De som strikt följer LCHF får inte ens i sig ordentligt med C-vitamin, säger hon.

Och en kost med för lite fibrer kan dessutom leda till magproblem och förstoppning. Lite krasst är det ju så att det inte spelar så stor roll vad man äter, det är det totala kaloriintaget som räknas.
– Fett innehåller fler kalorier men mättar bättre så här gäller det att göra smarta val, säger hon.
– Sen är det här med kostupplägg olika från person till person, man får testa sig fram och komma underfund med vad som passar just en själv.

Gottelisa skriver:

Man blir alltid förvånad av allt man läser i tidningen. Folk blir lite rädda. Oj läste du om LCHF om C vitaminer. Jag har läst på om den här kosten och jag är inte rädd för någon vitamin brist. Jag har aldrig ätit så här mycket grönsaker i hela mitt liv och jag är pigg och frisk. Kroppen säger ifrån om man har brist på något. Det ända jag är rädd för det är vetemjöl och socker, det har jag förstått nu att det inte är bra för kroppen.

http://www.alltomlchf.se/halsa/vitaminer/

Att man behöver äta frukt för att få tillräckligt med vitaminer är en myt. Ett exempel är C-vitamin där apelsin kommer på plats 42 i listan med livsmedel med högst C-vitamininnehåll med med 51 mg C-vitamin per 100 gram apelsin. Detta kan jämföras med t.ex Broccoli som har 120 mg C-vitamin/100 gram och gul paprika som har 204 mg C-vitamin/100 gram.

Här är en lista över de vanligaste vitaminerna och bra, LCHF-vänlig mat för att få i sig dessa:

  • Vitamin A (Retinol):  Lever, ägg, smör, mjölk
  • Vitamin B1 (Tiamin): Kött (gris och nöt), Solrosfrön, Sesamfrön
  • Vitamin B2 (Riboflavin): Kött, lever, njure, mandel
  • VItamin B3 (Niacin): Kött, lever, fisk, mjölk
  • VItamin B5 (Pantotensyra): Avocado, nötter
  • Vitamin B6 (Pyridoxin): Lever, Kött, Fisk, Nötter
  • Vitamin B8 (Biotin): Ägg, lever
  • Vitamin B12 (Kobalamin): Kött, Lever, Strömming
  • Folat/Folsyra: Lever, Sparris, Ägg, Broccoli, Blomkål
  • Vitamin C (Askorbinsyra): Paprika, Broccoli, Blomkål
  • Vitamin D (Kaciferol): Fet fisk, ägg, lever, smör
  • Vitamin E (Alfa-tokoferol): Mandel, Spenat, Ägg
  • VItamin K (Fyllokinon):  Sallad, Spenat, Broccoli, lever
Annonser