Hur stora portioner mat?

Mitt förra blogginlägg handlade om hur mycket mat jag äter. Jag ställde fråga till Åse som håller på att utbilda sig till kostrådgivare. Hon svarade så här:

Som jag svarade dig på min blogg http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/: Först och främst: går du ner om det är din önskan? Gör du det så gör du ju rätt!
Man kan sällan äta för mkt grönsaker om man äter ovan gjord! Äter du tre måltider per dag, 3 x handflator protein, 3 x handflator grönsaker (500g), 2 dl fettrika röror/såser så äter du inte för mkt!
Finns inget LCHF facit och det är felaktigt att tro att vi ska äta ytterst lite grönsaker om det inte finns någon anledning till det.
En rättelse som Åse skrev till mig efter detta inlägg
En liten rättelse: 500 ovanjord grönsaker är rätt fast fördelat på två handflator, frukost kan gärna bestå av 1 handflata protein + fettkälla enbart, så ändra gärna till 2 handflator grönt per dag 🙂 fortsätt som du gör! Du mår bra, äter gott och varierat och håller blodsockerkurvan jämn 🙂 (och går ner!!)
Tack för svaret Åse
6 thoughts on “Hur stora portioner mat?

  1. Jag tror också att det är svårt att över-äta ovanjordgrönsaker! Jag tycker dina portioner som du visat här på bloggen ser högst normala ut. Ät och njut! 🙂

    Kram!

  2. God Morgon från en LCHF are till en annan 🙂 Har precis börjat blogga här på amelia.Kämpar med att lära mig bloggen. Snygg header har du…blev lite avis där 🙂 Mitt mål är att tappa ca: 10 kg på 10 veckor……med *min egen variant av LCHF. Slutade röka i november förra året och har sedan dess gått upp 7 kg. Inte kul!! Hoppas du tittar in hos mig/KRam Ewa

  3. En liten rättelse: 500 ovanjord grönsaker är rätt fast fördelat på två handflator, frukost kan gärna bestå av 1 handflata protein + fettkälla enbart, så ändra gärna till 2 handflator grönt per dag 🙂 fortsätt som du gör! Du mår bra, äter gott och varierat och håller blodsockerkurvan jämn 🙂 (och går ner!!)

Kommentera

