Vetenskapens värld granskar kostråden

Vetenskapens värld granskar på måndag den 12 september de kostråd som vården länge har förespråkat för typ 2-diabetiker. Råden som de har fått – att äta lite fett och mycket kolhydrater – vilar på en bräcklig vetenskaplig grund, visar Vetenskapens värld. Många diabetiker vittnar också om att sjukvårdens kostråd inte hjälper dem.

http://svt.se/2.108068/1.2528028/kostrad_kan_gora_svenskarna_feta

 

Monique som bloggar om Lchf på lifezone skall ju vara med i det programmet. Jag kommer att sitta bänkad framför tvn.

http://www.lifezone.se/2011/09/01/se/snart-%C3%A4r-jag-med-i-svt-om-lchf!-3787673

 

Jag får inte glömma att säga till min pappa om detta. Han behöver verkligen se det här programmet.

Han är 72 år och har diabetes 2. Han började att äta LCHF- kost strax efter mig. Jag berättade om vad jag hade läst i boken ”Lchf för dig som vill må bra” av Annika. Dahlqvist. Hans insulin fick sänkas redan efter någon dag. Från att ha ett morgon socker på 15 så fick han mellan 4-6 på morgonen. Han mådde toppen bra tills han fick yrsel och svimmade nästan så fort han reste sig.  Han hamnade på sjukhus och blev liggande där några dagar.Det visade sig vara blodtryckfall och han fick nya mediciner. Han berättade inte till läkaren att han hade ändrat sin kost. Men på sjukhuset fick han andra kostråd och det äter han mest nu.Till morgonen skall det vara godmorgonvälling och smörgås.

Man kan ju fråga sig hur en läkare kan rekommendera en välling som det står så här på:

 

Undvik onödiga kalorier

I välling finns det gott om kolhydrater. Det innebär att den ger både kraft och energi på ett bra sätt. Utan att du får onödiga kalorier. En portion välling ger 160 kcal eller 700 kJ.

http://www.nestle-nordic.com/corporate/se/varumarken/godmorgonvalling/

 

Ja inte håller sig sockret nere på dem kostråden. Och jag kan inte se på sidan hur mycket kolhydrater den innehåller.

Efter sjukhusvistelsen fick min far värsta fettskräcken . Så nu vet jag inte hur det är med hans socker. Men det är klart att man tror på vad doktorn säger. Helst om man är i den generationen som inte säger ifrån.

 

Om du är intresserad av detta, så se på vetenskapensvärld den 12 september

 

 

 

Kommentera

