Vad har varit svåraste att ändra på?

Vad har varit det svåraste att ändra på?  Fick frågan här på min blogg och jätte bra med sådana här frågor. Då får jag verkligen tänka efter.

I början tyckte jag att det var svårt att jag inte bara kunde  stoppa något i munnen snabbt när jag blev hungrig. Nu fick jag börja planera mina måltider. Det tog ett tag innan jag kom in i det.

Sedan var det jobbigt när jag skulle handla, det var värsta kolhydratsfällorna i allt jag brukade köpa innan. Det blev att lusläsa allt som stod på förpackningarna. Kollar och jämför fortfarande men nu vet jag vad som är ok och inte.

Min första dipp fick jag när det var semledagen i mars. Då föll jag för frestelsen och åt en semla. Min hjärna blev sockerkapad och jag tyckte inte vi skulle fortsätta med LCHF. Ville testa GI men min man stod på sig. Nu kör vi sa han och tackvare honom så fortsatte vi.

Kalas och bortbjudningar var jobbigt när inte folk visste vad vi inte åt. Nu har alla alltid tänkt på oss och det känns så skönt.

Nu har jag lärt mig vad jag själv skall bjuda på när vi får besök. Så det passar alla. Inte kul att sitta och titta på när andra mumsar något gott. Det kanske inte var så kul att komma och hälsa på oss när det inte fanns något att fika.Men så var det i början, jag var rädd för att bli frestad. Jag ville inte ha bullar och kakor hemma så jag inte blev sugen.

Men alla är barn i början. Nu tycker jag inte något är jobbigt snarare tvärtom. Allt känns lättare och lättare,inte bara kilona som jag har tappat. Jag kan bli lite sugen om min son äter godis eller chips ibland. Så länge jag inte ser det så tänker jag inte på det. Så jag ber honom att inte äta det så jag ser.

Men nu börjar jag tänka på hur det skall gå med första julen. Vissa saker som min mamma bakar kommer jag inte att kunna motstå (tror jag). Men det är ju inte det man äter mellan jul och nyår som man blir tjock av. Det är det mellan nyår och jul.

Men mycket är ju LCHF på julbordet.

 

 

2 thoughts on “Vad har varit svåraste att ändra på?

  1. Just bortbjudningar tyckte jag också var jobbigt i början. Jag satt mest och tittade på när de andra åt gotter och jag ville ju ha men visste att jag skulle bara slänga i mig det om jag fick. Sedan allt gott jag kunde köpa tidigare som allt gott bröd, yoghurtar mm. Nu går jag sällan och ens tittar på dem men ibland händer det och godishyllorna ska vi inte ens prata om haha.

    Julen har jag bestämt att då får jag äta lite av det jag inte annars borde äta av. Jag får lida av att få lite finnar men det är värt det. Fast förra julen (började med LCHF i novermber) var jobbig. Hade ju precis börjat och det var svårt att bara ta en lussebulle. Men det gick. Dock var julafton lite kul för den kvällen såg det ut som att jag var i åttonde månaden haha. Så mycket svullnade magen upp efter all mat inklusive små mängder jansson, julgodis mm.

    Ja, nu blev det en lång kommentar men kände bara för att skriva av mig lite 🙂

    • Det kan nog lätt bli för mycket av det goda. Är lite rädd för att jag skall proppa i mig allt för mycket och lussebullar hade jag inte ens tänkt på. Dem är ju så goda. Får nog tänka vad jag verkligen vill äta och hålla mig till det. Tack för din kommentar. Alltid kul att höra hur andra gör för det är helt nytt för mig. Kramar från Gottelisa

Kommentera

