Vet du hur nyttigt det är med kål?

Läser det här om kål på sund.nu. Jag äter kål flera gånger i veckan. Här tipsar jag lite på vad jag gör med kålen. Många tycker att det är svårt i början vad man skall ha istället för pasta,ris och potatis.

 

Vitkål

Stekt vitkål i smör

Gräddkokt vitkål

Coleslaw

Vitkålssallad

 

 

Blomkål

Blomkålsgratäng ( Blomkål,,Crème fraiche, turkiskt yoghurt massor av riven ost. Grädda i ugnen tills det fått färg.)

Gräddkokt blomkål

 

Brysselkål

Gräddkokt brysselkål med ost

 

Jag köper en vitkål i veckan och river den i matberedaren. Har den sen i kylskåpet, snabbt och lätt att använda till matlagningen. Allt blir gott med vispgrädde. Tänkte på det i veckan att det är helt otroligt när min dotter ber om att jag skall laga gräddkokt brysselkål i ost. Hon bara älskar det. Det hade aldrig hänt förra året kan jag lova. Min man vågar inte smaka. Fast jag säger att kål smakar annorlunda när man har kokat den i grädde. Det är supergott 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One thought on “Vet du hur nyttigt det är med kål?

  1. Åh, gräddkokt brysselkål är ju så gott! Jag har faktiskt återupptäckt brysselkålen i samband med att jag började med Lchf! 🙂

    Kram

Kommentarer inaktiverade.