Mitt blogginlägg om, kan jag leva mitt liv utan socker

Blogginlägget om, kan jag leva mitt liv utan socker. Lchf-kosten var först och främst för att jag skulle gå ner i vikt. Sedan visste jag inte hur jag skulle göra. Skulle jag börja äta socker igen eller kunde jag avstå från det ?

Jag åt ju en bit kaka och sedan visste jag inte hur jag skulle göra. Det är alltid lättare att avstå helt men hur länge klarar man det. Jag är fortfarande på mitt livs resa, på vägen till vågen. Att både äta kakan och ha den är svårt, så hur skulle jag göra.

Jag gjorde så här, jag ställde mig frågan, vad är det jag verkligen saknar ? Vad vill jag äta?

  • Min mammas födelsedags kaka till mig som är en årlig tradition
  • Lussebullar till lucia kanske några pepparkakor
  • Lite fritt till julbordet
  • smågodis
  • Någon gång lite bröd tex till hamburgare, om jag vill ha det just då.

Då gör jag det och sedan får vi se. Jag skall inte vara så hård mot mig själv så att jag blir deppig. Jag började med smågodiset. När det var halloween så hade vi köpt godis till barnen. Det läskade mig jätte mycket. Jag var där och luktade på det, sjukt jag vet.

Jag bestämde mig för att köpa smågodis och jag skulle bara köpa det jag verkligen ville ha. Jag tog en egen påse och gick länge och tänkte efter. Det slutade med att det blev 10 godisbitar i påsen. Mest salta, det var två stycken söta nappar. Det var förra veckan och jag har godis kvar. Det var inte alls så gott som jag hade tänkt mig. Dem söta napparna var för söta. Jag blev förvånad själv av att det inte var så gott som jag hade föreställt mig. Men jag kunde inte stoppa tanken på godis när den dök upp. Men där ser man igen att det är hjärnan som vill ha och inte munnen. Det har jag upplevt flera gånger under det här året.

Så nu vet jag att det hjärnan vill ha, vill inte Gottelisa ha. Men det var svårt att veta om jag skulle våga smaka eller inte. Jag vill inte sluta den här underbara resan som jag har haft med att komma in i gamla banor igen. Men nu vet jag,  jag vill inte ha kakan och om jag vill ha den så behöver jag inte äta upp den. Och om jag nu vill äta upp den, så är det inte hela världen. För jag mår för bra för att vilja förstöra det med en massa skräp.

Kramar till er läsare från Gottelisa

 

 

 

 

2 thoughts on “Mitt blogginlägg om, kan jag leva mitt liv utan socker

  1. Det här som DU delger oss berör mig jätte mycket! Är så glad att du använder ditt sunda förnuft!! Jag tror lika mkt på dig nu som jag gjorde i början! DU ÄR FANTASTISK!
    Hoppas nu att du finns med i bilagan imorgon! Kramar, kläranbläran… 😉

Kommentera

