Om min viktminskning

Nu har vikten stabiliserat sig. Jag väger 77-78 kg. Start 2011-01-03 var vikten 93 kg. Från storlek 48 till 42/44. Men man glömmer snabbt när inte vågen rör sig neråt. Jag blir fixerad av siffran på vågen och kan inte njuta av resultat som jag har fått. Så har det alltid varit. Jag har alltid kännt mig tjock och det får jag jobba med nu.

När jag ser mig på kort så ser jag ju hur mycket jag har gått ner. Men ända tycker jag att jag fortfarande väger för mycket. Innan jag fick barn så vägde jag under 60 kg. Sen gick jag upp till ca 70 kg efter mina graviditeter.

Det var då jag började med viktväktarna, det funkade att gå ner men inget jag kunde hålla. Upp igen och då visade vågen 78 kg.

Nu börjar jag undra om det är det jag skall väga. Kan jag inte bara acceptera min vikt och försöka att hålla den där och inte vara så fixerad.

Idag såg jag två bekanta som jag inte sett på länge. Dem blev förvånade när dem såg mig.

– Oj vad du har gått ner i vikt, sa dem. Dem höll på att inte känna igen mig.

Ja, så är det. Jag skall inte stirra mig blind på siffrorna på vågen. Igår fick jag ta bort kläderna som jag inte kunde ha i Januari. Nu är dem för stora. Jag tog alltså bort en hel säck med kläder i januari som jag inte kunde ha. I mars kom jag i dem kläderna och nu är dem förstora.

Det är inte billigt det här med LCHF. När hela familjen har rasat i vikt och vi har fått köpa allt nytt, men det är SÅ värt det 🙂

Så nu ska det njutas av mina underbara viktresultat. Jag skall inte väga mig så ofta, fram med måttbandet istället. Eller ta fram gamla kläder så ser man 😉

 

4 thoughts on “Om min viktminskning

  1. Vad fin du är! =)
    Vågen är egentligen ett ganska fyrkantigt mått på viktminskning. Det mest sunda är nog att hålla lite koll på måtten istället.
    Jag älskar före och efter bilder, såååå inspirerande! Gillar din blogg, läser den flera ggr i veckan! Kram!

    • Tack Josefin 🙂 Jag får hålla mig till måttbandet. Det håller humöret uppe 😉

  2. Härligt att se människor som lyckats.
    Ett stort GRATTIS till dig
    Jag kör också LCHF sen 3 månader, har inte så många kilo att gå ner men har lyckats bra med de första 7 och målet är 4-5 till.Jag tycker också att vågen är lurig men jag gjorde en fantastisk upptäckt, jag gjorde en röjning i garderoben för några veckor sedan och hittade en del gamla kläder undanstoppade i en låda längst in och döm om min förvåning när jag provade ett par linnebyxor och de passade trots att jag vägde c:a 5 kg mindre när jag använde dem , så kroppen är ju verkligen förändrad och det är väldigt intressant , men läste att med mer fett i kosten så får musklerna näring och man väger mer i muskelmassa men tappar fett……

    Så jag tror absolut att vi gör rätt i att fortsätta att äta LCHF men struntar i vågen.

    Lycka till.
    Christina

    • Jag håller med, jag tycker också att fettmassan är mindre nu fast jag vägde mindre förr.När jag var med i viktväktarna för många årsedan så kändes det inte likadant. Fett bränner fett och det har varit utan träning. Ibörjan vägde jag mig varje dag. Det var så kul att se hur fort det gick neråt. Men nu får jag hålla mig till måttbandet. Det är ju så med den här kosten att kroppen stoppar själv viktnedgången när den är nöjd. Oftast är vi kvinnor viktfixerade och vågen skall stå på en viss siffra. Men om jag inte hade haft någon våg så hade jag varit nöjd idag.Jag vill inte ta bort mera i min kosthållning, jag kan leva så här resten av mitt liv och det är det viktigaste för mig. Tack Christina för din kommentar och lycka till Kramar från Gottelisa ps jag skall kika in på din blogg 🙂

Kommentarer inaktiverade.