Rätten till att äta bra kost

Rätt kost i skolan och förskolan är en rättighet i Sverige. Det har jag alltid trott iallafall. Om man pga av hälsan inte kan äta skolmaten,då skall man ha rätt till annan kost. Om man t.o.m har läkarintyg på att man inte kan äta all mat i skolan och ändå inte får det. Då tycker jag att det är fruktansvärt dåligt. När man hittar en kost som passar som inte gör att man får ont i magen och man blir av med sin övervikt och att man orkar mera. Skall inte skolan hjälpa dem här barnen då? Vill vi inte i Sverige ha välmående befolkning?

Bra att kostdoktorn lägger upp sådant här på sin sida.. Mer kan ni läsa här

http://www.kostdoktorn.se/ingen-lchf-mat-i-lulea-skola-trots-lakarintyg

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2011/12/06/tack-for-det-livsmedelsverket/

Mina egna barn som har 14 och 18 kan jag berätta om. Min 14 åring äter inte ofta skolmaten. Det finns inget gott att äta tycker han. Så han är vrålhungrig när han kommer hem. Han är ingen frukost människa heller.Han kan inte ta med sig något att värma till skolan och det tror jag inte att han skulle göra. Men ni kan tänka er hur det är med den, blodsocker kurvan.

Min dotter har lite lättare som går i gymnasiet. Dem har en matpeng som dem äter ute på restauranger. Då väljer hon bara bort det hon inte äter. Det brukar inte vara några problem att byta ut tex pastan till mera grönsaker.

Jag själv som jobbar i en förskola, har nästan alltid med mig en matlåda. Jag mår bäst av det, min mage mår bra och jag håller min nya vikt bra. Jag har tillgång att värma min mat, det tycker jag är allas rätt. Att äta den kost som vi mår bra av. Vad tycker du?

Vad gör skolbarnen när dem inte äter i bamba? Jo, dem går till affären och köper en massa bullar och sötsaker för att stilla hungern. Hur mycket orkar dem plugga efter det tror ni?

 

