Saffranstryffel

Här kommer receptet som jag fick av min arbetskamrat på saffranstryffel

3/4 dl grädde

25 g smör

en halv påse saffran

200g vit choklad

(1 msk honung) 

Koka upp grädde,smör och saffran ev honungen

dela chokladen i små bitar och rör ned den i gräddblandningen så den smälter.

Låt stå i kylen tills den stelnat, rulla till små bollar och rulla dem i florsocker.( Eller i cocos.)

 

Vet inte vilken choklad som egentligen är bäst till det här. Jag tyckte att mina blev väldigt söta.  Jag hade i honung , men det hade man inte behövt. Min arbetskamrats saffranstryffel vad mycket godare och inte alls så söta. Så jag skall fråga henne vilken choklad hon hade i sina.

4 thoughts on “Saffranstryffel

    • Men det var VÄLDIGT sött. Så om du skall göra den så kolla upp vad för choklad det skall vara. När man inte äter något socker så blir allt supersött. Men min arbetskamrats var inte lika söta. Ha det bra kramar från Gottelisa

  1. Vit choklad innehåller väl bra mycket mera socker/kolhydrater än mörk choklad vad jag vet… Kanske funkar att göra dem med mörk choklad också! 🙂

    • Bara att testa sig fram. Tyckte bara att den hon gjorde var god. Den var inte så söt. Det finns massor av recept som är värt att testa. Det här är helt nytt för mig. Jag åt inte ens mörk choklad innan min kostomläggning. Men nu tycker jag att det är okej. Men inte över 70%

Kommentera

