Hjälp sökes av en LCHFare

I början av mitt LCHF liv, så kunde jag känna att jag blev lite konstig i kroppen och det satt nog mest i knoppen.Lite yr och hungrig hela tiden. Så har jag känt nu i några dagar. Vet inte riktigt vad det är?

Det började förra veckan när jag hade gjort en smoothie med yoghurt,jordgubbar och banan. Efter en lite stund kände jag mig lite konstig, Lite surrig i kroppen, kan inte riktigt beskriva känslan. I lördags åt jag lussebullar.Både igår och idag har jag också känt mig lite yr och konstig. Hungrig hela tiden, fått äta flera gånger idag. Jag har inte fuskat många gånger nu det här året, ätit det tillåtna inom lchf.

Känner någon igen det här? Kan det vara så när man äter lite kolhydrater och plötsligt äter lite mera, att kroppen inte vet vad den skall ha för bränsle? Att motorn hackar lite?

Jag har alltid känt att mitt blodsocker har gått ner mycket och jag har alltid varit tvungen att äta i tid. Annars har jag blivit låg och lite skakig. Men det var innan mitt lchf liv. Jag är fullt frisk som jag vet.

Är det någon som känner igen det här? Så snälla hjälp mig?

Kramar från Gottelisa

 

 

 

11 thoughts on “Hjälp sökes av en LCHFare

  1. Jag har märkt nån gång när jag gjort avsteg och fått i mig t.ex socker, så reagerar kroppen som om det vore ett gift. Världens hjärtklappning och yr och konstig… Har sagt att jag mycket väl kan förstå hur barn som är sockerspeedade känner sig.. Kan nog bero på dit intag av mer kolhydrater än vanligt. För mycket kolhydrater gör alltid att jag blir jättehungrig dagen därpå. Bästa sättet för mig att lindra det är att äta ordentligt med fett.

    Hoppas du mår bättre nu! 🙂

    • Tack snälla Susanne! Precis så känns det. Det måste ju ha med det att göra. Jag kände så här i början med. Men sen har jag mått toppen. Så här vill man inte känna sig. Nu har jag ätit massor av fett och lite kolhydrater. Min kropp fixar inga avsteg. Tack igen för din kommentar kramar från Gottelisa

  2. Min man är väldigt känslig av att känna av om han ätit för mycket kolhydrater. Och han känner just som du, när det blivit för mycket av den varan.

    • Tack Åse, skönt att höra att andra kan känna så. Jag har inte fuskat många gånger. Jag äter nästan aldrig frukt eller ngt sött. Det är bra att höra om andra känner så här. Då behöver man inte vara orolig. Tack för kommentaren kramar från Gottelisa

    • Tack för svaret Emma. Har inte läst om det här någonstans innan. Man blir lite orolig. Men det är bra, för att då vet jag att jag inte skall äta banan och lussebullar. Ha det bra och tack för kommentaren. Skönt att ha andra Lchfare som man kan fråga. Kram Gottelisa

  3. Jag håller med Emma, jag blir också yr precis som om jag är påverkad av alkohol. Man kanske ska undvika att köra bil vid de tillfällena hihi.
    Jag får dessutom en rejäl baksmälla….

  4. Du har redan fått svar, och jag kan bara instämma. Bortsett från huvudvärk och ”dimmighet” så blir den tydligaste konsekvensen när jag inte har ätit som jag brukar att jag blir väldigt, väldigt hungrig. Bästa sättet att komma över det brukar helt enkelt vara att äta, gärna riktigt fett. Och jag känner mig inte ens stressad över risken att äta för mycket, jag tror att kroppen säger ifrån när den är nöjd igen. Ofta tar det ett dygn eller två – och en del bearnaisesås! 😉 – innan jag känner det där sköna lugnet igen.

    • Dimmighet är det rätta ordet. Jag kunde inte riktigt beskriva hur jag kände. Jag gjorde precis som du skriver, åt jätte fet mat igår. Och idag har jag inte känt så. Tack alla snälla som vill dela med sig. kramar från Gottelisa

  5. Det är antagligen kroppen som reagerar på allt socker som den får i sig i form av kolhydrater.
    Hjärnan lurar kroppen och du blir mer sugen på allt möjligt som finns att tillgå speciellt det ”förbjudna” inom LCHF

Kommentera

