Nystart 3 Januari 2012

Gottelisa har gottat till sig för mycket. Lussebullar och mammas recept på julstjärnor var inte så bra för mig. Resultatet på vågen och stackars magen som fick kramp,är nu fråga, är det värt det?

Nu är det snart jul och det är inte en lätt tid, det vet man av erfarenhet. Men om man tänker att Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som har betydelse, utan vad du äter mellan nyår och jul. Då har ju mitt Lchf liv funkat bra.

Tanken är nu att den 3 Januari ( funkade sist ) då skall kroppen hamna i Ketos igen.

Ketos

Källa http://www.alltomlchf.se/halsa/Ketos/

Vad händer när kroppen är i Ketos?

När man börjar äta LCHF och drar ned på kolhydraterna i kosten måste kroppen ställa om sig från att ha kolhydrater (glukos) som primär energikälla till att använda fett istället. Detta kallas för att man är i Ketos.  För att hamna i Ketos bör man vanligen inte äta mer än cirka 20 – 40 gram kolhydrater om dagen. Då får kroppen inte tillräckligt med glukos för att driva de organ som behöver glukos för att fungera (t.ex. hjärnan). Ketosen innebär att levern bildar ketonkroppar av fettet och när kroppen har ställt om sig så fungerar ketonkropparna som ersättare till glukosen.

 

Min viktkurva det här året kan ni se här:

Ni ser att det är på väg upp igen. Jag vet varför och det är för att det är för mycket slarv. Men nu vet jag hur jag skall göra för att gå ner i vikt igen. Min arbetskamrat skall starta om igen med Lchf den 3 Januari. Det kanske är någon annan läsare som vill hänga på. Om vi gör det tillsammans så kanske det går lättare. Bloggen hjälper oss på rätt väg igen. Gottelisas väg till vågen fortsätter………

 

 

5 thoughts on “Nystart 3 Januari 2012

  1. Hur kommer du att göra nu mellan jul och 3 januari?
    Jag kör vidare på lchf och kommer inte äta varesig kakor eller sockergodis. Ingen frukt heller.
    Jag ORKAR inte falla tillbaks och må dåligt. Jag vill må toppen denna jul.
    Jag har ju diabetes och tar inget direktverkande insulin längre, så jag skulle nog bli RIKTIG dålig om jag åt kakor mm.

    Du är så duktig som tar tag i saker och dessutom inte smyger med ev viktuppgång.

    • Åsa, jag ska försöka att hålla mig till det tillåtna inom LCHF, sen är det ju det med janssons frestelse som jag kanske äter lite av. Nu vill jag inte gå upp i vikt så jag vet inte riktigt hur jag kommer att göra. Jag vill inte ha ont i magen hela jul för jag mår ju otroligt bra av den här kosten. Som du säger, jag vill må toppen 🙂 Tack för kommentaren kram Gottelisa

  2. Jaaaa! Jag hänger på, även om jag tänker att jag ska köra igång seriöst igen 2 dagar efter julafton. Jag behöver draghjälp och blir väldigt inspirerad av dina inlägg.

    • Tack så mycket 🙂 Jag kände redan idag på jobbet att jag inte ville ha alla godsaker som stod i personalrummet. Jagtog en bild som jag skall lägga ut här på bloggen. Frestelserna är många men jag vill inte gå upp i vikt,så nu avstår jag. Tack för kommentaren kram Gottelisa

Kommentarer inaktiverade.