Finsk Jultradition med Julstjärnor

Här ska ni få ett familjerecept på  julstjärnor med katrinplommon. Det här är inte LCHF, men jag vill gärna ha det här på min blogg. Då har man alla bra recept samlade på ett ställe. Min mamma brukar alltid baka dem här till jul.

250 gram smör

3 dl grädde

6,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 påsar kärnfria katrinplommon

Gör så här:

Blanda rumsvarmt smör, grädden och mjöl + bakpulvret,

Låt stå i kylen ca 30 min

Koka under tiden katrinplommonen i ca 1 dl vatten. tills dem är helt mjuka. Mixa till en smet.

Kavla ut degen och dela det utkavlade degen i fyrkanter
ca  7×7 cm. Klyv alla fyra kanterna med en sporre mot mitten men lämna en liten del hel på mitten där du lägger på fyllningen, sedan viker du in till mitten varannan hörna på fyrkanten så det blir en stjärna. Pensla stjärnorna med ägg och grädda i 225 grader i ca. 15 minuter.

                                  

 

 

                                  

 

                                   

 

 

2 thoughts on “Finsk Jultradition med Julstjärnor

  1. Att du vågar retas med dessa läckerheter, jag vet nog hur de smörbakade smälte lite halvljumna i munnen! Hur somhelst så bad jag vår duktiga Marianne testa om det går att baka såna på LCHF-vis. Så hoppas nu att hon blir utmanad att iaf testa! God jul på dig o tack för en fin blogg !

Kommentarer inaktiverade.