För den som undrar om LCHF

Fick en fråga av en vän,hur man kan se hur mycket kolhydrater man får i sig. Jag har gjort så här, jag har försökt att hålla mig till ca 20 g kolhydrater om dagen. Då fick jag igång min viktminskning. Den maten som jag köper skall innehålla lite kolhydrater. Helst skall det vara under 5g /100g.

Så här ser min dag ut idag:

Frukost: Keso med hallon och en skvätt grädde, kaffe med grädde.

Lunch: Kycklingsallad, 1 ägg.

Middag: Köttbullar med gräddkokt blomkål.

Jag väger aldrig maten så jag skriver in vad jag tror det väger. Jag har inte varit så jättenoga för att det funkar det jag har gjort. Vikten har gått sakta neråt i lagom takt tycker jag själv.

Jag  använder mig av en sida på nätet,  som är gratis http://www.dumbbell.se/        Där skriver jag in mitt matintag.Sen räknar den ut hur mycket jag har fått i mig. Som här tex

sen kan man gå in på statistik Energifördelnin, så ser det ut så här

 

 

 

 

 

 

 

Hur mycket ska man äta?

Källa: http://www.alltomlchf.se/grunder/hur-mycket-ska-man-ata/

Hur mycket man ska äta varierar från person till person. Här är några tumregler man kan följa när man är nybörjare på LCHF. Man ska över huvud taget inte fundera på hur många kalorier man äter om dagen vilket är en mycket stor skillnad från traditionella kaloriräknar-dieter.

Av den energi (kalorier) man får i sig per dag bör fördelningen av fett, protein och kolhydrater vara ungefär:

  • 75% Fett
  • 20% Protein
  • 5%  Kolhydrater

 

Fett: Huvuddelen av energin i maten ska komma från fett. Fettet ska helst vara naturligt animaliskt fett, alternativt kan kokosfett, rapsolja eller olivolja användas. Det är väsentligt att få i sig tillräckligt med fett, vanligt är att man äter för lite fett och för mycket protein.

 

Protein: omkring 1 gram protein per kilo kroppsvikt per dag. En del brukar ange 0,5 – 1,5 gram per kilo kroppsvikt – den lägre siffran om man är mycket överviktig och den högre om man tränar mycket.

 

Kolhydrater: Många som äter LCHF i syfte att gå ned i vikt brukar hålla sig under 20 gram kolhydrater per dag. Man brukar säga att allt under 100 gram kolhydrater per dag anses som lågkolhydratkost. Det är dock individuellt hur mycket kolhydrater man tål så man måste pröva sig fram.

 

Här har ni en bra länk om vanliga frågor http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d712ed6b9cb46221d04501b-vanliga-fragor-svar#threadlist-state

Kroppen skall hamna i ketos, om det står det mera här http://www.alltomlchf.se/halsa/Ketos/

Ketos

källa: http://www.alltomlchf.se/halsa/Ketos/

Vad händer när kroppen är i Ketos?

När man börjar äta LCHF och drar ned på kolhydraterna i kosten måste kroppen ställa om sig från att ha kolhydrater (glukos) som primär energikälla till att använda fett istället. Detta kallas för att man är i Ketos.  För att hamna i Ketos bör man vanligen inte äta mer än cirka 20 – 40 gram kolhydrater om dagen. Då får kroppen inte tillräckligt med glukos för att driva de organ som behöver glukos för att fungera (t.ex. hjärnan). Ketosen innebär att levern bildar ketonkroppar av fettet och när kroppen har ställt om sig så fungerar ketonkropparna som ersättare till glukosen. När kroppen ställer om sig till ketos upplever man ofta olika omställningsbesvär.

 

 

 

 

 

