I Gp idag

Högt BMI avgör vem som ska få en fetmaoperation. Men det borde snarare vara insulinhalten som styr, visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Det står i GP idag läs  här

Gottelisas tankar:

Tänk om alla istället får en rekommendation om att äta LCHF kost i ett år. Då är problemet löst. Mindre BMI och insulinet på normalnivå. En operation pga av fetma löser inte alla problem. Många gånger är övervikt problem på annat. Vad är det som gör att man överäter. Det kan finnas många orsaker. Själv fick jag ett otroligt sug på socker för att jag åt för fettsnålt och för mycket kolhydrater. Så var det för hela min familj. Vi åt helt fel. Tänk när man gör helt tvärtom tar bort vissa saker i kosten och äter mera fett. Så blir man mätt, har inget sug och vi går ner i vikt. Minus -70 kg för en familj med den här kosten på några månader.

Vet en tjej som har gjort en fetmaoperation, visst hon gick ner i vikt. Men förändrade hon sin livsstil? Svar, Nej. Hur lång tid, tror ni då ,det tar att gå upp dem kilona igen. Kan bara tänka mig vilken ångest hon har när hon sitter och äter en massa sötsaker och kan inte låta bli för att socker är som en drog.

Tänk om alla får den chansen som vi fick. Säger bara, vilken tur att jag började att läsa om den här kosten. Det var tackvare min far som har diabetes 2 som jag köpte en bok som Doktor Annika Dahlqvist har skrivit. ” Anta din viktigaste utmaning” Man får många bra tankar. När jag sedan läste på nätet om alla som mådde så bra med den här kosten , då handlade det inte om vikten längre. Nu handlar det om att må bra. Har även läst Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Läs den om du inte redan har läst den.