Om mitt LCHF – liv

Tittade precis på Malou von Sivers program efter Tio där dem pratade om LCHF böcker. Mina tankar kring att LCHF fungerar så bra för vissa människor och vissa går inte ner alls med den här kosten. För min familj fungerar det jätte bra. Varför det gör det är för att vi ser inte det som en diet, det är våran livsstil. Vi äter oss mätta och går därför inte och småäter.

Lchf handlar inte om bantning. Det förstod jag inte i början. Det tog någon månad innan jag förstod  att det här är rätt bränsle för kroppen. Magen blev som ny och mår magen bra så mår vi bra. Från att i ett helt liv ha haft en krånglande mage till att få den klockren är underbart. Sen att vi gick ner på kuppen var ju bara en bonus. Minus -70 kg på en familj på fyra personer är inte dåligt. Vi har inte vetat hur vi skulle göra för att gå ner i vikt. För att suget har alltid tagit över.

Det som sägs att man inte skall äta grönsaker och frukt är inte sanning. Du kan äta det, som grönsaker är väldigt nyttigt och det skall du äta. Men dem som växer ovan mark skall man äta mycket av. Mindre av dem som växer under mark. Det beror på om du skall gå ner i vikt eller om du är känslig för socker. För äter du mycket kolhydrater så höjs ditt blodsocker. Men om du inte är överviktig eller sjuk så kan du äta det och även frukt. Men frukt är godis det är väldigt mycket socker i det. Frukt är inte så nyttigt som vi tror, det är nyttigare med grönsaker. Där får vi i oss alla vitaminer som kroppen behöver.

Kött äter vi inte mera av än innan. Vi har bytt ut pasta,ris och potatis mot grönsaker och äter goda såser till maten. Skillnaden är, att nu är man mätt efter en måltid. Man håller sig till tre mål mat om dagen, ibland ett mellanmål. När man tar bort så mycket kolhydrater i kosten och tillsätter fett så blir man mätt på ett helt annat sätt. Det finns inget sug i magen efter något. Men det får man om man äter bröd,ris och pasta.

I början kan det vara jobbigt att bli av med sockret i kroppen. Socker är som en drog. Jag själv var väldigt sockerkänslig förstod jag ganska snabbt. Jag hade en kapad hjärna, den var beroende av sockerkickar. Men nu ett år senare så är det mycket bättre. Nu är inte det söta gott längre, jag är ingen Gottelisa längre.

Jo, föresten. Det är jag 🙂 Jag njuter av en kopp kaffe med grädde i, jag gottar till mig på annat sätt nu. Njuter av mitt goda LCHF liv.

 

4 thoughts on “Om mitt LCHF – liv

  1. Vilken viktresa ni har gjort och vad roligt att hela familjen äter LCHF, jag är en ny lchfare och har aldrig mått så bra som jag gör nu… för en månad sedan hade jag en djup depression och det var ett heltidsjobb att ens komma ur sängen, men nu har jag bytt livsstil och trodde ALDRIG att det skulle vara så lätt eller ge så snabba resultat som det har gjort. Jag har gått ner 9 Kg och 13 cm i mdjan sedan annandagen och har en sådan livsglädje som jag inte haft innan.
    Det är tack vare LCHF och träningen.
    Jag är inte ens sugen på att fuska och förändra den livsstilen som jag bygger upp nu =)

    Önskar er en härlig söndag

    • Kosten har en stor betydelse i livet och välbefinnandet. Man kan inte ana vad socker gör med oss. Man får kickar av det och det blir som en drog. Nej jag kommer aldrig att byta tillbaks till mitt gamla liv igen. Lycka till kram Gottelisa

  2. Jag mår också strålande av LCHF! Jag tycker det är viktigt att äta och må bra och vi är alla olika känsliga för olika sorters mat. Men mig har LCHF mest betytt att år av ha haft problem med magen nu har en lugn och fin mage som aldrig är svullen och har ont. Det är härligt!
    Ha en sin söndag!

    • Visst är det underbart 🙂 Ha det bra och tack för kommentaren kram Gottelisa

Kommentarer inaktiverade.