Att inte kunna äta allt, är det vad jag verkligen vill?

Fick ju hjärtklappning när jag åt en banan förra veckan. Fick lite tankar då, vad är det jag vill med min kost egentligen ?

När jag började äta LCHF i januari 2011 så var det för att jag skulle gå ner i vikt. Jag har gått ner från 93 kg till 78 kg. Där var det stopp. Försökte att dra ner mera på kolhydraterna men då mådde jag inte bra. Det fungerade inte så bra så jag har ätit ca 20 gram kolhydrater / dag.

Men nu när jag tog en frukt så mådde jag inte bra. Varför äta det då ? Har jag fått frågor om.

Jag vet ju inte vad det var som gjorde det. Har jag brist på något eller högt värde av kalium eller var det för att det blev mera kolhydrater så att kroppen reagerade. Inte en aning !!!!!!

Men då blir jag rädd, jag vill inte leva mitt liv med att aldrig äta tex. en frukt. Det känns inte normalt för mig.

Igår åt jag  en semla, lite annat smått och gott. Men nej, jag fick ingen jättekick av det. Det är inte vad jag saknar, hjärnan tänker att det smakar annorlunda. Socker är absolut inte gott längre.

 

 

7 thoughts on “Att inte kunna äta allt, är det vad jag verkligen vill?

  1. Men är det så du ser det? Att äta som förr är en ”fridag”? Jag tror det är lite ”farligt” tänk… för så har jag alltid gjort tidigare när jag t ex kört Viktväktarna. DÅ hade jag fredag som min ”fridag” och det innebar genast att resten av veckan var bara en väntan på den där underbara dagen då jag kunde äta precis vad jag ville.
    Det blev väldigt hoppigt måste jag erkänna och tillsist spårade det alltid ut med att jag åt fritt fredag, lördag och söndag.
    Jag är ju kolhydratsmissbrukare och har diabetes och detta funkade inte. Begäret tog över och jag knarkade som sagt på både en och två och även tre dagar i veckan.
    Med lchf är det annorlunda. Jag ser det som en komplett livsstil och skulle inte vlija ta den andra sockerskiten i munnen längre. Jag skulle inte se dagar med skitmat (kolhydrater) som ”fridagar” utan som att jag inte lyckats fixa bra mat den dagen och jag skulle ju dessutom bli SJUK och må skit. Jag skulle nog också börja äta fel oftare.
    Hur blir det med ketosen om man äter för mkt frukt och sötsaker en dag/vecka?
    Jag tycker du är otroligt duktig och tror säkert att du känner vad som funkar för dig.
    Personligen så har jag som sagt stängt av och sagt adjö till det gamla hemska livet.

    Kram!

    • Fridag kanske är fel ord. Jag kommer att tänka på vad jag stoppar i mig. Men det kan bli lite mera kolhydrater som det är i rotsaker och ärter.mm Uppdaterade det jag skrev om. Jag kommer inte att sluta med LCHF, jag mår kanonbra av den här maten. Jag är inte sockersugen längre, det är inte skitmaten jag är ute efter. Ha det bra kram Gottelisa

  2. Hej
    Jag håller med Åsa, det låter som om du försöker att övertala dej själv till att äta som du gjorde när du blev överviktig.
    På vad sätt är det ett problem att inte kunna äta allt?
    Tror att du har slagit in på en farlig väg om du tänker så. Men det är ditt liv, själv tycker jag att det är viktigare att äta bra än att äta allt.

    Mvh Ewa

    • Fridag kanske är fel ord. Jag kommer att tänka på vad jag stoppar i mig. Men det kan bli lite mera kolhydrater som det är i rotsaker och ärter.mm Uppdaterade det jag skrev om. Jag kommer inte att sluta med LCHF, jag mår kanonbra av den här maten. Men jag vill kunna äta en banan tex utan att få hjärtklappning. Någon frukt per år vill jag nog kunna äta. Jag ser frukt som godis.. Ha det bra kram Gottelisa

  3. Hej, jag kände oxå ”sorg” efter allt som jag måste avstå när jag hade ätit LCHF i ca två år. Sedan kom sukrin, Stevia o alla dessa goda recept på allt man kunde göra med det o kokosmjöl. Det blev en underbar nytändning för mig i denna hälsosamma kostlära. Det konstiga är att jag känner inte längre att jag äter ”udda” kost. O LCHF-godsaker behöver jag inte så ofta numera, det räcker att jag vet att jag kan fixa sådant om jag vill.

Kommentera

