Inte trovärdigt med dessa debatter

Fortfarande känner jag mig lite irriterad över den här barnläkaren som debatterade på kvällssöppet och sa att man blir dum i huvudet och att det här var en extrem diet. Men hur trovärdig är han ? Läser nu vad han chattade om på Aftonbladet.

Annika Dahlqvist skrev redan 2005 vad LCHF kost var det kan ni hitta här

Nästa gång det debatteras så hoppas jag att både sidorna pratar om samma sak. Om LCHF inte NCHF.  Det är inte första gången som motståndarlaget är jäviga. Dem skall vara helt opartiska.

 

Claude Marcus:

Ja, jag sitter med i McDonalds vetenskapliga, rådgivande grupp och även Itrims rådgivande råd. Jag har inga uppdrag åt livsmedelsindustrin.

Claude Marcus: Det är en extremdiet eftersom det är en så stor andel mättat fett och lite kolhydrater. Men ett problem när vi diskuterar LCHF är att dieten börjar bli mer och mer lik ”vanlig” rekommenderad kost. Det lät i går på debatten som om det bara vara spannmålsprodukter som var ”förbjudna”. Är det så, så är det inte längre någon extremdiet. Om man får i sig kolhydrater i form av rotfrukter , potatis etc så är det naturligtvis en bra diet. Men då är det ju inte längre ”low carb”.

3 thoughts on “Inte trovärdigt med dessa debatter

  1. Jag säger bara: Pinsamma Professorn! Gör om, gör rätt. Läs på först och uttala dig sen. Men sånt står väl en professor över?

    ”Konstigt” att de fick lägga ned överviktsenheten på Huddinge Sjukhus? Knappast. Rössner eller Marcus uttalade sig om att ‘folk inte gör som de säger så därför är de fortfarande överviktiga’ typ. Ät mindre, spring mer. Kalorisnålt, fettsnålt, lightprodukter, fullkornspasta, sötningsmedel etc etc. Vad är nyttigt med det motför allt det vi äter?

    Pinsamma professorn!

  2. Ja man blir lite lätt irriterad att sitta och lyssna på ”motståndarsidan” som inte ens visste vad lchf var?!
    Suck, jag hoppas att folk inte tar dom på allt stort allvar!
    Kram

  3. Jag är varken för eller mot LCHF men jag tror det är viktigt att kolla hur kroppen mår innan man sätter igång med någon ny kostform – oavsett vad. Jag äter inte kolhydrater men frossar heller inte i fett. Kollade upp mitt kolesterol förra veckan och det var lågt så det känns i alla fall skönt om jag nu skulle vilja äta mer fett!

Kommentarer inaktiverade.