Lite tankar om vikt

Livet går upp och ner för alla. Ner på vågen var ju jättekul, men nu när det står helt stilla då får man inte samma kick längre. Man vänjer sig snabbt och allt känns precis som vanligt. Så det är bra att jag har bilder och det är bra att jag har bloggen. Här har jag ju hela min resa och tittar jag tillbaks så var mitt mål att komma i kläder i storlek 42-44. Där är jag ju nu och det känns kul när man går in och provar kläder och kan komma i storlek 42 på byxor. Skön känsla när jag hade 48 förra året.

Jag har hela tiden tänkt att jag inte drar ner mer i min kost som jag inte kan leva utan. Så här kan jag tänka mig att leva och då har vågen stannat på 78 -79 kg. (Startvikt 93 kg)

Är det lättare att hålla den nya vikten då ? Vet ej, men om jag inte äter annat så borde jag hålla vikten tycker jag. Vet att det är väldigt lätt att hamna i gamla banor och man är lätt där. Nu är jag nöjd med vikten men nu är det extra viktigt att inte tänka annorlunda. Det blev ju lite för mycket kolisar förra veckan och jag blev lite deppig och sugen. Men det är borta nu och jag passar mig noga. Måste planera bra så jag inte faller dit igen.

Det finns två sätt, att äta som jag gör nu och ha övervikt när man kollar BMI eller att dra ner mera på kolhydraterna och ta bort även mejerier. Men då kommer jag inte att må bra.(testade i januari 2012)  jag kanske kommer att gå ner mera i vikt, men kommer jag att kunna behålla den när jag börjar att äta( så jag äter idag. Det tror jag inte. Jag kan inte leva utan mejerier och jag mår bäst av att ligga på 10-20 g kolhydrater / dag.

Är det någon som har erfarenhet av det här?

Enligt bmi test skall jag ner 11,7 kg. Men vågen har stannat och när man äter LCHF så stannar kroppen viktminskningen när den är nöjd.

 

 

9 thoughts on “Lite tankar om vikt

  1. Mejerier ställer till det rätt mycket, är min erfarenhet. Försök hitta andra fettkällor och använd bara mejerier i själva matlagningen, inget annat. Då behöver man inte dra ner på andra kolhydrater upplever jag.

    Jag har fortfarande grädde i kaffet, men bara på morgonen, sen dricker jag svart. Ingen extra klick creme fraiche till maten eller annan sås baserad på mejerivaror. Jag använder mycket kokosfett, både virgin och den utan smak och lukt.

    Bara ett litet tips på vägen. Vi strävar ju efter att må bra, inte svälta eller må dåligt av det vi äter (eller inte äter).

    • Det är så lätt att ta till mejerier och jag tror att det och för stora portioner är boven. Men jag mår ju otroligt bra av att äta så här som jag gör nu. Så det är lite svårt. Sen blir det 2-4 koppar kaffe med grädde ett par gånger om dagen, Jag har aldrig köpt kokosfett så det det är nog dags att prova.Tack Kajsa för kommentaren.

  2. Jag har varit inne på samma tankegångar. I juli ifjol (innan semestern) så vägde jag 64,1 kg och låg då precis på den övre gränsen av vad som anses som normalvikt i BMI-skalan. Då hade jag tränat hårt (spinning, löpning, pump) tre gånger i veckan hela vintern och våren. Käkat bra den mesta delen av tiden men där var det liksom stopp. Jag är bara 160 cm lång så jag borde egentligen kunna gå ned minst sex-sju kilo till men jag tror inte att det händer. Har i mitt vuxna liv aldrig kommit under 60 kilo.
    Nu väger jag 68 och har inte käkat socker på 26 dagar och ändå kryper siffrorna på vågen ned men på måttbandet syns det ju skillnad. Jag drar ungefär 38 i storlek på de flesta kläder och det är ju samma storlek som jag hade när jag vägde åtta kilo mindre. Lustigt det där. Jag är liksom du ganska så nöjd med min figur just nu och det enda jag egentligen vill är att tighta till min kropp en smula till. Eftersom jag tränar såpass mycket och hårt och är ”vågoman” så skulle jag verkligen behöva en våg som mäter muskelmassa också så att jag får se svart på vitt resultatet.

    • Det är samma med mig, när jag gick ner med viktväktarna då hade jag samma storlek som nu,fast jag vägde 10 kg mindre. Så jag är ganska nöjd för att fettet på kroppen är nästan borta. Men det kan ju ta lite tid. Det är som du säger att på måttbandet så ser man att det händer något. Tack för kommentaren kram

  3. Hej!
    Kan det vara så att du äter för mycket? Skriv ner vad du äter en normal dag, en matdagbok med bilder kanske?

    Anna Hallén tycker jag har bra tips om sånt här.
    Lycka till!

    • Hej Jennie,! Jag har ätit så här i över ett år. I början så skrev jag matdagbok med bilder. Men det tog mycket av min tid.. Ja, det kan vara för stora portioner men jag känner att det är de jag behöver för att orka. Så fort jag drar ner på mera så mår jag inte bra. Jag vill inte riktigt dra ner på mjölkprodukterna. Tack för kommentaren kram Gottelisa

  4. Men då är det dags! 🙂

    Jag tar virgin som kosttillskott på morgonen (den som smakar kokos) och det ska tydligen sätta fart på fettförbränningen direkt. Om inte annat så håller jag mig mätt tills det är dags för frukosten, som jag äter när jag kommit fram till jobbet.

    Sen steker jag i den luktfria, och har ganska mycket i pannan. Till sås osv använder jag smör och grädde, för då vill man ju ha den goda smaken.

    Jag har läst om folk som har kokosfett i både thé och kaffe, men det går fetbort för mig, smakar apa…!

    Det här är en rejäl spark i baken till dig (dock vänligt menad) så lycka till nu!!

  5. Nej, jag skickar efter på nätet, Cocosa eller BioFoods. BioFood är billigare men har slut på sin virgin så den är svår att få tag på.

Kommentarer inaktiverade.