Varför väcker mat så många känslor?

Varför gör maten oss så arga ? Kan man läsa om på  Dn.se

Mat väcker starka känslor. Varför har vi så mycket åsikter om hur andra äter? Och varför är vi samtidigt så känsliga för vad andra tycker om det vi själva lägger på tallriken?

Gottelisas tankar: 

Ingen hade några åsikter om min kost när jag höll på att äta mig sjuk. Min övervikt var ohälsosam och mitt sockersug var enormt jobbigt för mig. Men ingen sa något. Jo, en. Det var min far som sade till mig att

– Akta dig nu så du inte får diabetes 2 som mig nu när du har gått upp i vikt.

Jag höll på att sätta kanelbullen i halsen. Mitt på ett kalasbord med tårtor och allt så fick jag mig en chock. En bra sådan när väl chocken hade lagt sig. Jag fick mig en tankeställare.

Nu måste jag lägga av med allt ätande, jag börjar på måndag,tänkte jag då. Men jag kunde inte sluta, suget tog alltid över. Hur fettsnålt och nyckelhålsmärkt jag än åt, var jag fast i mitt beroende av socker.

Som tur var så hittade jag en bok som Annika Dahlqvist hade skrivit.” Anta din viktigaste utmaning”. Det var mest för min pappas diabetes som jag läste den. Fick många bra tankar om hur vi lever i min familj. Hur mina barn har tillgång till allt socker, när deras mamma vill ha en massa sockerkickar hela tiden.

Nej, jag var tvungen att göra något åt det. Nu skulle min familj och jag göra en livsstilsförändring. Ut med alla lättprodukter och tillsatser och in med naturlig kost.

Men då hände det något, då fick folk väldigt mycket åsikter om min kost. Jag hamnade i försvarsställning många gånger. Men jag gav mig inte. Kilona rasade och vi mådde bra. Jag läste på allt jag hittade om LCHF och kände mig ännu mera säker. Det här är rätt bränsle för oss. Det såg jag på min familj, inget ätande mellan måltiderna. Vi var nöjda efter en måltid och blodsockret låg på en jämn nivå. Magarna mådde bra och suget efter socker försvann.

På bara några månader så hade jag och min familj gått ner – 70 kg. Fattar ni?

Vet ni hur lyckliga vi är? Vet ni hur jobbigt det har varit? Inte med att gå ner i vikt med LCHF, utan att vi som familj inte visste vad vi skulle göra för att klara av att gå ner i vikt. Det är inte så lätt att stå på ett gym när man knappt orkar gå upp för en trappa.Det var ju det man alltid hade hört. Man måste röra på sig för att gå ner i vikt. ät fettsnålt mm

Nu bryr jag mig inte om vad folk tycker om min kost. Jag bryr mig inte om vad andra äter. Om dem nu bantar eller inte. Jag bantar inte. Jag äter LCHF och jag mår bra,

Men till er som tycker att tallriksmodellen funkar GRATTIS.

 

 

3 thoughts on “Varför väcker mat så många känslor?

  1. Jättebra inlägg! Jag personligen har inte haft så många i min närhet som har haft negativa åsikter om lchf-kosten. Mycket beror nog detta på att jag gick ned supersnabbt i vikt så folk märkte att det verkligen funkade. Dels beror det nog även på att de som känner mig vet att jag kan argumentera till döddagar om saker som jag tror på så det är ingen ide att hoppa på mig ;))

  2. Bra inlägg! Visst är det ofta så de som man blir ifrågasatt har inte en aning .. ofta är det människor som verkligen behöver ändra sina kostvanor . Och visst är det jobbigt att hela tiden få ”försvara” sig ..
    Tur vi är några stycken .. 😉
    = )

    • Tack för kommentaren. Tur man har tillgång till här på nätet med bra bloggar och massa information om frågor som har dykt upp med tiden som har gått. Ha det bra kram Gottelisa

Kommentera

