Nu äntligen :)

Nu äntligen börjar jag gå ner i vikt igen. Dagens vikt 77,8 kg, det betyder att jag har gått ner -2,1 kg sedan i måndags. Hur ? Dra ner lite mera på kolhydrater som turkisk yoghurt och bär.

Lite om vad som händer med kroppen när man äter Frukt och Bär när man vill gå ner i vikt:

När vi äter socker börjar kroppen lagra fett. Socker omvandlas till stärkelse och stärkelse till fett! Socker kan vara t.ex. godis, frukt/bär eller bröd (stärkelse=socker). När man äter socker så signalerar man hjärnan att det är sommar och att kroppen skall börja lagra fett inför vintern. Under vintern hade man inte så bra lager med mat så man gick upp i vikt på somrarna för att under vintern ha något att ta av så att säga. När man slutar få socker (då signaleras att det är vinter) så sätter kroppen igång att ta av sina reserver, fettdepåerna. Om man ser på björnar så äter de bär hela sommaren för att klara vintern. Sött utlöser insulin som är ett fettlagringshormon och det är det som gör den mänskliga snabbmatskonsumenten fet.

Källa

 

 

4 thoughts on “Nu äntligen :)

  1. Behöver hjälp 🙂 hur åt du när du började med LCHF ?Hur reagerade din kropp på LCHF den första tiden ? När började viktminskningen ? Tack för en bra blogg !!

    • Jag lägger in ett blogginlägg om dina frågor. Tack för kommentaren och jag hoppas att jag kan hjälpa dig kram Gottelisa

    • Ja, den är säkert jättebra. Jag läste dem första 27 sidorna och blev väldigt intresserad. Tack för kommentaren kram Gottelisa

Kommentarer inaktiverade.