Varför fungerar LCHF så bra för vissa?

Fick en fråga om varför jag tror att LCHF passar så bra för vissa bara.  Jag kan ju bara se på mig själv. Jag kan avstå från pasta,ris,vetemjöl,socker och annat som man inte skall äta när man äter den här kosten. Det är inget jag saknar. Men jag har inte tagit bort något som jag inte kan leva utan. Som tex mjölkprodukter. Klart jag kan leva utan dem men jag tycker att det är gott. Jag ser det här långsiktigt, det är mitt nya liv.

Men så var det inte i början, då visste jag inte riktigt var jag stod. Jag ville bara gå ner i vikt.

Den som har följt min blogg vet att min bror Byggare Bob som han blev kallad för här på bloggen. Han ville testa LCHF och det gick bra i början. Men han tyckte att det var otroligt jobbigt att avstå från det man inte ska äta. Jag tyckte att han skulle prova GI istället för att jag tror att det hade fungerat bättre för honom. Men det gjorde han inte och så gick det som det gick. Men jag hoppas att han snart är tillbaks, för jag tyckte att det var kul när jag fick blogga om honom. Den som vill läsa om Byggare Bob viktresa kan titta under kategorier här på höger sida av bloggen.

Så det som jag tror fungerar för vissa är att man inte skall sakna något. Ändra på kosten så att det passar ditt liv. Det handlar om en livsstils förändring. Det är inte svårt att gå ner i vikt, det finns massa sätt. Men det svåra är att behålla den nya vikten. Men inte om man har förändrat sitt liv.

Eller vad tycker ni mina läsare?
Men det är klart att man blir sugen…… det luktar godis överallt. På jobbet,i affären av folk som går förbi tuggar och tuggar på något gott. Men jag vet att det är min hjärna som vill ha, inte min mun och kropp.

 

 

 

 

8 thoughts on “Varför fungerar LCHF så bra för vissa?

  1. Jag äter gott näringsrikt ganska lättlagad ma idag (t även LCHF-efterrätt ibland) men det enda jag saknar är det finska surdegsbrödet. Lättrostat med kallt smör på….. Stog faktiskt idag i en mataffär framför just rallarhalvor o drömde men sen tänkte jag hur mycket jag skulle hata mig själv o hur mycket vätska jag hade samlat på mig, så det blev inget ,nämligen jag hade nog inte kunnat äta med måtta av det brödet har svårt med mättnadskänslan. Bakar LCHF-knäcke som er sätter ganska bra allt annat bröd. När LCHF-efterrättsböcker började komma ut så blev jag lite gladare inombords då visste jag att det var möjligt att skapa godsaker med bra ingredienser!. Hittills har behärskningen fungerat, det kan ju bero på att jag äter då oftast i sällskap av mina barnbarn o då får ju farmor inte skämma ut sig. De äter oxå väldigt snarlik LCHF, bort med all onödig socker (förutom lite lördagsgodis o frukt) bra omega 3 källor, gärna ekologiska basvaror.

    • Tack för kommentaren farmor Kaisi. Jag själv har ju alltid varit en yoghurt älskare. Då åt jag alltid sockrade så det var svårt att börja äta naturella. Sedan tyckte jag att bär var sura. Nu tycker jag inte det längre så det är nog min räddning. För många tycker att frukosten är svårast. Ha en bra dag kram Tanja/ Lchf livet för Gottelisa

  2. Jag tror man måste komma till ett visst stadie ”mentalt” för att det ska fungera. Jag menar i början är det skitjobbigt med sötsuget. Är man inte beredd på att skippa bröd, godis och annat så kommer det aldrig att fungera. Jag har själv varit en gottegris utan dess like och det gjorde mig sjuk.

    • Ja, det mentala är väldigt viktigt Sara. Sedan tror jag att jag ändrade min uppfattning om LCHF. Först såg jag det som ett sätt att gå ner i vikt. Ju mera jag läste om kosten ju mera blev jag övertygad om att det är bra att äta så här. Inte bara för vikten utan för hälsan. Tack för din kommentar kram Tanja/ Lchf livet för Gottelisa

  3. Hej! Alldeles ny på din sida och läser allt jag kommer över om LCHF. Är nu inne på min tredje vecka o funkar bättre än jag trott. Har haft/har vanliga problem som kan bli, hjärtklappning o en strejkande mage men vet att det blir bättre så då går det ju att stå ut. Blev såå imponerad av din o din familjs resultat så nu är det bara o fortsätta här med 🙂

Kommentarer inaktiverade.