Det här med kokosfett

Jag är en riktig fegis när det gäller vissa grejer som det med ägglatte. Jag kan knappt läsa om det och vågade inte prova.Men nu när jag tog bort bär och yoghurt från min kost så var jag tvungen att ersätta det med något annat. Så i rätt tillfälle läste jag om det igen och tänkte jag får prova då. Sagt och gjort och det smakade helt okej.

Samma med mina barn, dem ville inte provsmaka men när dem väl hade gjort det så var det också helt okej för dem. Det är bra om man är dålig på att äta på morgonen. Dricka brukar vara lättare och man håller sig fram till lunch.

Ägglatte

2 ägg

25g smält smör

2 dl kokt vatten

vaniljpulver eller något annat att smaksätta med.

Jag gör så här:

Jag använder en ”shaker” och lägger i smöret i den. In i mikron i 30 sek. Sedan i med äggen och vaniljpulvret, mixa några sekunder. I med vattnet som jag har värmt i mikron, mixa.

 

 

Samma var det med kokosfett men nu äntligen har jag fått tummen ur. Såg att Lotta hade köpt Ekologiskt kokosfett  på ica.

Inte lätt att hitta det, höll på att ge upp. Men killen som jobbade på Ica Maxi,  han gav inte upp. Till slut så hittade han det bland olivoljorna.

När jag kom till kassan, sa tjejen som satt där.

– Ursäkta, men jag måste fråga. Vad gör du med kokosoljan? Ser att det är många som har börjat köpa det.

Jag berättade att jag åt LCHF och man använder det till matlagning och kan ha det i te mm. Man kan även smörja sig med den. Rena mirakel fettet.

Jag köpte kokoste som jag har i 1 tsk kokosolja, helt okej smak. Kollade upp vad det var för skillnad på kokosfett och olja, men det är samma sak. Den här kokosoljan är ekologiskt, inga tillsatser och bra pris 35 kr. Vet inte vad det är för skillnader på dem som är dyrare, är inte insatt i det här.

Vet någon läsare?

 

 

12 thoughts on “Det här med kokosfett

  1. Vad bra att vi kan tipsa varandra! 🙂
    Men vad billigt det var, här kostar den nästa 40 pix!
    Får väl åka till ett Maxi jag med! 🙂
    Kramar!

  2. Oh, ägglatte är så gott! Jag gör ofta det istället för någon måltid… så gott och så mättande…
    Ha en fin söndag!
    Kram
    //Lana

  3. Hej alla bloggare!
    Har ett tips ang. kokosolja. Läs boken STOPPA ALZHEIMER NU. I den får man läsa om oljans förträfflighet.
    Man kan undvika, förebygga och bromsa demenssjukdomar. Alzheimer kallas även diabetes 3.
    Kopplingen mellan diabetes och demenssjukdomarna
    är tydligen inte så lång, enligt den nya forskningen.
    Var rädd om din hjärna, ta ett par matskedar kokosolja till
    frukost.Lyckligtvis rekommenderas LCHF-kost tillsammans med kokosoljan. En hel del recept på kosten står i slutet av boken. Läs den!
    Tycker Roffe.

  4. prova att ha i en tesked kakao, lite kanel i ägglatten, det är jättegott! det viktigaste med kokosfett är att det är ohärdat, oraffinerat och inte härdat fett, sen kan priser variera väldigt och stor del är nog reklam och marknadsföring och olika prissättning tror jag..

  5. Jag använder bara äggulor när jag gör äggmjölk och de senaste gångerna har jag använt mera fett – ca 50-60 g fett till 3 äggulor, då blir den ännu krämigare och godare! Dessutom inte så mycket vätska, ca 1-1,5 dl. Ibland smaksätter jag med kakao, då använder jag bara hett vatten, ibland använder jag hett kaffe istället, då blir det en god latte! Då blir det mera vätska totalt för då brukar jag fylla på med mera kaffe eftersom.. 😛
    / Susanne

  6. Hej!
    Min frukost på vardagarna är en kopp te (ska testa kokos) en rejäl sked kokosfett samt en slurk vispgrädde. Brukar stå mig på det till lunch. Kan ta en bit brie oxå. Kokosfettet är super./Helén

Kommentera

