En sockerberoende hjärna

Tänkte skriva lite om mitt sockerberoende som jag har haft och hur lång tid  det tog att bli av med det beroende. Jag trodde att jag hade blivit kvitt mitt sockerberoende redan förra året men så var det inte. Jag var tvungen att ha lite mörk choklad och lite efterrätt med lite bär eller frukt varje helg.

Jag vet att jag fick en kommentar av någon som skrev att du är ju inte alls kvitt ditt sockerberoende…… va? Var jag inte ? Nej, det var jag inte.

Det tar lång tid att förändra ett beteende, det vet jag nu. Jag har kommit långt men jag tror att vägen är ännu längre. Det kommer att komma fallgropar, men man måste resa sig igen. Det är det viktigaste, det är inte helt lätt att leva i en sockerfri värld om hjärnan vill ha socker.

Just nu går det väldigt bra, det blir högst choklad en gång i månaden nu för mig. Då väljer jag choklad som jag verkligen gillar, jag äter den och sen är det bra. Jag måste inte ha det dagen efter eller veckan efter. Men så var det förra året, jag fikade alltid med mörk choklad.

Jag vet att sockerberoende  inte försvinner jag är snabbt tillbaks om jag inte passar mig. Därför känns det väldigt bra nu för att jag börjar bli medveten var mitt problem med övervikten är. Det visste jag inte innan, men jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv nu med mitt LCHF liv.

Jag ser att jag inte är ensam, det är många som har samma problem som jag har. Att inte ta första biten, det är då hjärnan vill ha mera.

 

 

Kommentera

