Föreläsning med Kostdoktorn på Youtube

Vill du äta dig friskare och smalare med riktig mat?  Här är en föreläsning av Läkaren Andreas Eenfeldt som även är känd för sin sida Kostdoktorn.se. Han har skrivit en bok som jag har läst som heter Matrevolutionen, är du intresserad av vad kosten vi äter gör med oss och hur man äter sig till bättre hälsa tycker jag verkligen att du ska läsa den.

Här är en länk till första kapitlet som du kan läsa gratis.

Jag tycker att den här föreläsningen var väldigt intressant och jag blev själv intresserad av LCHF för att jag hade läst att diabetiker blivit insulinfria när dem ändrat sin kost till lågkolhydrats kost. Min far som är diabetiker 2 och tar insulin och har inte mått så bra så då började jag att läsa på om LCHF. Fick av en slump tag i en bok med Annika Dahlqvist och började läsa den. Det var väldigt intressant att läsa om alla sjukdomar som nu våra föräldrar har med kolesterol,högt blodtryck och diabetes 2.  Även om övervikt och sockerberoende och att kolhydrater gör insulin och det sparar fettet vi äter.

Nej, nu var det dags att prova och se om det här stämmer. Jag började att äta LCHF 2011-01-03. Familjen -80 kg på några månader. Äntligen hade vi hittat något som passade alla. Vi kunde äta oss mätta och ändå gå ner i vikt.

Hemma hos min mamma och pappa gick datorn varm när jag var där. Jag visade allt jag hade hittatpå nätet,  läste om alla som hade blivit friska när dem ätit LCHF. Min far är 72 år och har fått följdsjukdomar av sin diabetes,som tur är har han haft min mor som har hjälpt honom. Men dem har följt kostråden som dem fick av sjukvården.

Blev han friskare ?  Nej!

Så här såg det ut när han gick över till LCHF 2011, på en kort tid gick hans blodsocker ner och sedan var hans långtidssocker på 5,8.

 

Men nu är det så att min pappa fick yrsel och blodtrycksfall. Han blev inlagd på sjukhus och han blev väldigt rädd. Han trodde det var kosten och jag trodde att han blev för frisk för alla hans tabletter som han åt. Han fick lite nya piller och blev av med några gamla,sedan blev det bra. Men kosten som dem på sjukvården rekommenderade honom att  äta, var det väldigt mycket kolhydrater i. Min far blev fettskrämd och det är inte konstigt när han alltid har hört att fett är farligt. Doktorn sa att jag skulle dricka morgonvälling till frukost.

Hur mycket socker är det i det då? frågade jag?  Kollade upp det och här har ni resultatet

Kolhydrat 55 g varav sockerarter 31 g, mjölksocker 21 g, druvsocker 0.5 g, fruktsocker 0.5 g, maltsocker 5 g, socker 4 g

(Källa:)

Okej jag går vidare, alla gör som dem vill. Min mor gör så gott hon kan med kosten men det är inte alltid så lätt att förändra. Jag gjorde ett försök. Nu när jag såg den här föreläsningen med kostdoktorn om när han pratar om diabetes så tänkte jag, ja det här kan jag visa min far. Men nej, jag har gjort mitt. Jag tänker inte vända om någon. Alla gör som dem vill, men det här fungerar för mig och min familj och jag är glad att jag började läsa på om LCHF. Jag vill vara frisk och smal.

Pillerindustrin vinner över dem gamla, men vi är en annan generation. Vi ifrågarsätter och tar reda på fakta. Varför äta tabletter när man kan äta sig till bättre hälsa med naturlig mat.

 

 

 

 

[youtubeplay id=”9Hy737EuL-o” size=”medium”]

Kommentera

