Sommartider

Så mycket god mat och frestelser det är nu på sommaren. Alla goda jordgubbspajer och annat smått och gott. Men vet ni, jag smakade och blev förvånad att jag bara kunde ta en liten bit, det blev jag så glad för. Jag märker skillnad också i mättnad, förr kunde jag äta jättemycket men nu blir jag mätt på en portion. Då finns det inte plats för något annat, jag får inget sug efter en måltid som jag fick förr. Jag är faktiskt mätt för första gången i mitt liv. Men jag är lite rädd att få tillbaks mitt gamla sug och funderar mycket över vad det var som gjorde att jag fick så otroliga kickar av att äta.

Som chips tex, har funderat på om det var så att jag åt för fettfattig kost och när jag åt chips så var det så att kroppen behövde både fettet och saltet. Sedan när jag åt så mycket kolhydrater som jag gjorde så skapade det sug efter socker. Jag åt så fel att det skapade ett sug och jag fick en otrolig kick av att äta socker,salt och fett. Nu har kroppen kommit i balans och det kommer ingen kick när jag provsmakar. Det är inte gott längre. Jag vill inte ha det.

Sedan kommer semestern, förra sommaren gick bra, men i hela mitt vuxna liv så är det då jag har gått upp i vikt och innan mitt LCHF liv inte gått ner dem igen. Jag hoppas att det kommer att gå bra, det kommer att bli lite mera kolhydrater under sommaren. då pratar jag inte om några dåliga kolhydrater utan som mera färska bär mm. En kall öl i solen kommer det att bli och min goda hemgjorda glass kommer det att bli mycket av.

Men när semestertiden är över så är det snabbt in i vardagslunken igen. Då är det ca 20 g kolhydrater per dag som gäller, för det som jag gör idag fungerar bra för min kropp.

Rutiner är det bästa och då mår jag bäst, men ibland tar jag ett litet avsteg. Då gäller det att snabbt komma på banan igen. Jag tillåter mig att göra avsteg i kosten på storhelger som julafton och påsk och nu midsommar.Men med avsteg menar jag att då ätar jag tex janssonfresteler,potatis och kanske nägon sötsak eller lite extra mörk choklad.

Jag har bestämt mig att aldrig bli tjock igen, jag kommer aldrig mera att utsätta min kropp för det igen. Det här med LCHF passar mig perfekt.

 

 

4 thoughts on “Sommartider

  1. Visst är det härligt att upptäcka att man fått ett helt nytt (mat-) liv. Du har verkligen varit jättedukig – och är! Håller starkt med dig om hur viktigt det är med rutiner.

Kommentarer inaktiverade.