Omställningsbesvär

Fick lite omställninsbesvär igår med värsta huvudvärken, mådde lite kasst och tänkte att jag ska ha bättre koll  på matttiderna. Fasta rutiner mår jag bäst av, glömmer att äta när jag är inne i mitt trädgårdsprojekt. Det går alldeles för många timmar mellan målen, var fjärde timma är bra för mig att äta. Igår åt jag salta nötter och drack mycket vatten och somnade tidigt, idag känns det bättre.

Idag har det inte hänt något på vågfronten, hade tyckt att det var underbart om jag snabbt hade blivit av med mina semester kilon.

Dag 1 -1,6 kg

Dag 2 -0,6 kg

Dag 3 +0,1 kg

Omställningsbesvär/ kostdoktorn.se

Skälet är antagligen att kolhydratrik mat kan binda vätska i kroppen och göra dig mer svullen. När du slutar med den maten tappar du överskottsvätska via njurarna. Det ger ibland vätske- och saltbrist första veckan innan kroppen hunnit vänja sig, vilket kan ge huvudvärk, yrsel med mera.

 

