Min viktigaste resa i mitt liv med LCHF

När jag och min familj började med LCHF Januari 2011 så var vi inte så insatta, läste allt  vi kom över om kosten. Men en sak som jag tidigt kände var, att det inte fick gå till överdrift. Det är en livsstil och jag tog bort det som jag skulle men vissa grönsaker har jag fortsatt äta. Jag har inte kolhydrat jagat, jag vill inte äta vad som helst för att bli smal. Jag vill må bra och ha en sund inställning till hälsa.

,Jag vill inte föra över något negativt om kost till mina barn. Har vi inte haft något annat att välja på, så har vi ätit det som finns, så länge det är mat.

Så jag har ätit rotfrukter och majs fast det är mycket kolhydrater i dem. Jag har hela tiden tänkt att det jag gör varje dag räknas, inte det jag gör ibland. Bara sunt förnuft och det gör att jag orkar fortsätta och tycker inte att det blir jobbigt, det blir naturligt att äta helt enkelt. Tre mål lagad mat om dagen, det mår jag bäst av.

Jag överäter inte något, varken fett eller mat. Jag tycker själv att jag har en sund inställning och det har fungerat för mig och min familj. Vi har verkligen ätit oss ner i vikt.

Anna Hallèn har gjort ett bra inlägg som jag länkar här kloka ord av en klok kvinna.

5 thoughts on “Min viktigaste resa i mitt liv med LCHF

  1. Kunde inte sagt det bättre själv Gottelisa =)
    Är ju som sagt nybörjare och gör precis som du gjorde förmodar jag.
    Men allt det där DU FÅR INTE ÄTA… är svårt att hålla sej ifrån. Det ska ju vara en livsstil och inte ett straff.
    Ha en riktigt go dag!
    /Vivianne

  2. Du och jag har samma inställning till LCHF tror jag. Jag förbjuder inte mig själv att äta någonting. Vill jag äta en smörgås någon gång så gör jag det. Eller om jag vill ha en sträng senap på korven. Jag är inte längre överviktig och kommer förhoppningsvis inte att bli det igen. Jag äter rätt 80-90% av alla mina dagar och då spelar det ingen roll om man gör avsteg ibland. Oftast så motiverar det mig bara ännu mera att fortsätta äta LCHF (eftersom man mår så mycket bättre i längden av det).

  3. tycker att du har helt rätt i det du skriver, alla hittar sin rätta väg när det gäller mat.
    Läste också Anna Halléns inlägg för några dagar sedan och trodde först att hon menade äggmjölk, men det framkommer ju väldigt tydligt i kommentarsfältet sen att det är absolut inte det hon menar.
    PUH! för mig eftersom att jag älskar att dricka det på morgonen och nån gång till lunch.
    Här tillåter vi oss lite olika saker med högre kolhydratinnehåll ibland, det tror jag bara är bra för kroppen.
    Vill jag äta nåt som inte är LCHF så får jag göra det.
    Men oftast så gör jag inte det för att jag inte har något sug efter det.
    Och det är underbart!
    Ha det bäst!
    Kramar

Kommentera

