Här har några läsare svarat på viktminskning och alkohol

Det här är om det fungera att dricka alkohol under viktminskningen som jag skrev om innan, här har några läsare svarat. Säg gärna din mening om den här frågan, det är bra om vi kan hjälpa varandra för dem som inte går ner i vikt med LCHF

Vad kan stoppa viktminskningen ? Kan alkohol göra det ?

Här har Sonja som bloggar på http://www.motionwellness.blogspot.se/ svarat

Jag tror det är väldigt individuellt om alkohol fungerar eller inte, om du vill gå ner i vikt.
Min upplevelse är att det är någonting som lätt triggar till att äta mer, troligtvis inte bara enbart på grund av socker eller kolhydratinnehåll, utan av den enkla anledningen att alkoholen i sig hämmar våra signaler och trubbar av oss en del… vi ”bryr” oss helt enkelt mindre och lockas lättare att äta mer. Att alkohol även ofta förekommer i situationer där det också är en hel del mat inblandat och ofta även snacks (chips, godis…etc) späder på det hela ännu lite mer…
Dessutom är det ju en dryck som är väldigt energirik och lätt att dricka sig till väldigt mycket extra energi bara av drycken i sig.
Därför gäller det nog att vara väldigt uppmärksam på hur du själv fungerar när det kommer till akohol och vad som fungerar för dig./ Sonja

 

Här har Lotta som bloggar på http://lottaprovar.blogspot.se/ svarat:

Jag tar ett glas vin nån gång.
Men det blir mindre och mindre. Nu har jag inte druckit sen semestern och inte ens då blev det mer än kanske en flaska vin totalt under hela sommaren.
Varför?
Dels för att jag upplever att det faktiskt hämmar viktnedgång, dels för att jag helt enkelt inte tycker att det är nödvändigt, jag ser inga fördelar med det just nu.
Det kanske ändrar sig, inte vet jag.
Jag jobbar hårt på gymmet och det känns inte som att jag vill förstöra det hårda arbete jag utför där, bara för att få dricka lite./ Lotta

