Vad blir det för fika när Gottelisa fyller år ?

Tårta ville sonen, nej sa jag. Nu är det min födelsedag och då blir det något som jag kan äta såklart.

Det blir ju mera kolhydrater när det kalasas, helt klart. Så om man viktminskar så ska man ju inte mumsa sånt här.

Jag gjorde Energibollar och pannacotta med passionsfrukt  på. Jättegott tyckte många av gästerna men min mor hade bakat bullar och sockerkaka så det försvann snabbt från fatet. Men inte för Gottelisa, jag smaskade på en Energiboll ocn nu hade jag bytt ut dadlarna mot fikon. En julig smak blev det, supergoda. Det bästa är att det räcker med en.

Ingredienser

1 dl malda mandlar
1 dl malda valnötter
2 dl blötlagda dadlar eller fikon
2 dl blötlagda katrinplommon
2 dl kokosflingor (Spara 0,5 dl att rulla bollarna i )
1 tsk kanel

Gör så här

1. Mal eller hacka nötterna i en mixer.

2. Mixa ned dadlar och katrinplommon, lite i taget. ( Jag kokade dem en stund så dom blev mjuka)

3. Mixa ned kokosflingorna lite taget. Tillsätt kanelen.

4. Forma smeten till runda bollar och rulla i kokos.

5. Håller i kylskåp ca 10 dagar.

https://gottelisa.wordpress.com/2012/04/15/energibollar/ 

Receptet är hämtat här http://www.recept.nu/anna_skipper/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/kokosbollar_utan_socker/

3 thoughts on “Vad blir det för fika när Gottelisa fyller år ?

  1. Hmm….utan socker var väl en sanning med modifikation… Ordentligt mycket fruktsocker i torkade fikon och katrinplommon… 57.9 resp. 53.9 g kh/100 g…
    Utan tillsatt socker möjligen! 🙂

    Förstår att de var goda! 🙂

    • Ja, mycket kolhydrater är det i frukt. Men det blir väldigt sällan som jag äter något annat än mat. Ibland får man festa till det. Men det är bra när man hittar något som man bara kan äte en och sedan vara nöjd. Så var det aldrig förr för mig, åt alltid upp allt.

Kommentarer inaktiverade.