Om vikt

Här är mina tankar kring magsäcksoperationer. Såg på programmet ”Aldrig mera fet” och den här tjejen som programmet handlade om valde att göra en magsäcksoperation. Jag satt in i det sista och bara önskade att hon inte skulle göra det valet.

Jag vet att hon ändå hade kommit i målvikt utan operation. Varför jag är emot operationer så kan jag berätta det. Det är många som får svåra komplikationer efter sådana operationer. Det är många som får väldigt svårt att äta och det är folk som har dött.

Jag känner flera som har gjort en sådan operation som önskar att det var ogjort.

Varför förstöra ett friskt organ när det inte är där felet sitter?????

Övervikt beror oftast på att man överäter och varför gör man det? Fel kost? Ett sockerberoende? Insulin är det hormon som får kroppen att lagra fett. Om man äter mat som inte höjer blodsockret går man ner i vikt. Kan man inte prova en kolhydratsfattig kost i minst 1 år innan en sådan här operation. Tänk om alla blev rekommenderade det av sjukvården, sista utvägen kunde vara en operation.

Nu ska jag berätta om en tjej som var och är fortfarande väldigt sockerberoende. Hon gjorde en magsäcksoperation och blev gravid ganska snabbt. Alldeles för snabbt för att både hon och barnet kunde leva på den näringen som hon fick i sig. Det slutade med en mycket förtidigt född baby, som fick svåra komplikationer pga av det.

Var det värt dom kilona undrar jag? Eller kan man ta den långa vägen som jag och min familj har gjort och ändra sin livsstil. Man kan inte både ha och äta kakan,man måste välja. Det finns inga genvägar till ett smalare och framförallt  friskare liv.

Tänkvärt: Vad händer när vi ger djur en kost som inte är deras naturliga föda. Vi kan inte mata dom med pasta,ris och socker. Varför skulle det vara annorlunda med oss människor?

Det är inte många längre som tror att man blir lättare av lättprodukter, nej naturligt skall det vara. Säger det igen som jag sagt så många gånger. När vi tog bort alla lågfett och nyckelhålsmärkta varor, då gick vi ner många,många kilon i min familj.

4 thoughts on “Om vikt

  1. Jag skulle få en operation och var till och med till sjukhus för en granskning. Doktorn tyckte jag skulle göra det för jag hade BMI på 41 och skulle få allt betalt. Men efter ett tag blev jag rädd fast jag hörde så mycket bra om det och känner fler som gjort det. Varför ska man operera magen när felet sitter i huvudet tänkte jag och börja med LCHF.
    Alla som kände mig var överlycklig att jag skulle göra operation men ville visa efter så många år av bantning skulle jag klara det.

    Det är långt kvar men vågen visar -10 just nu och 12 cm borta från magen och 8 cm från baken är borta. Började den 23 juli-12 och börja tycka om min kropp. Men vägde mest i februari och kollar man då så är 13 kg borta och 17 cm borta från magen och 11 cm från baken är borta.

    Nu är det lite stiltje men måste börja lägga in träning för att komma vidare. Men är så glad jag börja med LCHF mår Kanon bra och hoppas jag kan hålla i det för dom sista 28 kg som ska bort.
    Vill även sälja att ni som bloggar är mina guru och mentor och ni tar mig igenom dom värsta stunderna och att jag klara av att hålla LCHF.
    Har även gjort en sida som ska samla bloggar och berättelser för att kunna hjälpa fler
    http://lchfhornan.se/

    • Tack Anna för din kommentar. Tack för att du delar med dig och jag önskar dig all lycka. Det är precis som du säger att det är i hjärnan felet sitter. Nu har jag och min familj ätit lchf i snart 2 år och det är nu som man märker att socker inte ger samma kick längre. Har nu haft en pepparkaksburk hemma i en månad och ingen vill ha i min familj. Det hade aldrig hänt innan lchf kan jag lova. Allt blir bara bättre med tiden och att man låter sockermonstret som bor i en sova. God Jul kram Gottelisa

  2. Hej!
    Jag undrar lite med mate, jag känner många som hsr gjort operationen och klarar sig bra!! Och dom dom som dör. Vad är det då som spelar in på det sättet att dom dör?vården personer själva? . M.m skulle görna diskutera detta med dig. Du kommer i kontakt med mig på min blogg. Eller mailadressen.
    Vi alla har nån gång vart i den cirrkeln…….
    Somsagt, jag hoppas att du vill höra av dig !

    HA det och hoppas höra från dig snart.

Kommentera

