Trött på Bacondebatter

Såg ni Svts debatt nu i veckan? Jag säger bara,att har man inte kommit längre?????

Fortfarande på Baconnivå, tycker jag. Hade varit bättre att ha Monique Forslund där, som hade pratat om LCHF och barn.

Om man har barn som inte blir mätta efter en måltid, som springer och småäter hela tiden. Man äter för fettsnålt och det leder till att man småäter och det leder till onyttiga val. Sen i framtiden leder en sådan livsstil till övervikt och kanske fetma.

Gör man då tvärtom och äter bra och mättande fetter och byter ut pastan till grönsaker och sockeryoghurten till Naturell yoghurt med bär. Så är väl inte det någon extremdiet som många vill få det till.

Men jag förstår att det blir missuppfattningar när det pratas om att som Katrin inte äter några kolhydrater att det blir konstigt för folk. Att bara äta protein och fett låter inte särskilt nyttigt. Om man nu pratar om det när det gäller barn, så blir det bara fel.

Men LCHF är Lite kolhydrater och mycket fett, inget annat. Man får i sig kolhydrater från grönsaker och bär mm

Jag som jobbar med barn och har många års erfarenhet ser ju mycket. Riktig mat gör nöjda barn, så är det bara. Barn äter alldeles för mycket socker idag och halvfabrikat. Mat ska lagas från grunden, då vet vi vad vi får i oss. Fortfarande ger vi barnen i förskola/skola lättmjölk och margarin. Vi borde ha kommit längre i den frågan med. Det har några kommuner gjort och jag hoppas att fler tar efter.

Det vi har gjort i min familj är att vi har bytt ut pastan och riset till grönsaker istället och lågfettproduker till det fetaste alternativet. Man har inget sug efter en måltid med den här kosten. Mera fett gör oss mätta och nöjda Lågfett och spannmål gör oss hungriga och sugna. Den stora boven har ju varit socker här i min familj,v var alla sockerberoende.

Jag och min familj har gjort vårat val. Vi gick ner över -80 kg tillsammans och vi håller våran vikt nu för att vi är mätta och suget är borta. Det är nu nästan 2 år som vi ätit så här. Alla är olika strikta jag är mest stirkt för att jag är rädd för att få tillbaks mitt sockersug. Det vill jag aldrig mera få tillbaks i mitt liv och inte min övervikt heller.

Jag ser en stor förändring i min familj inte bara viktmässigt utan att vi är friskare. Det kan mångs som äter LCHF skriva under på. Man mår så mycket bättre.

 

Kommentera

